Fokus na dobrobit ljudi kao odlika izvrsnih poslovnih edukatora: Igor Mošič | Eduza Show #E02

Evo nam i druge epizode Eduza Showa, video emisije u kojoj intervjuiramo zanimljive i inspirativne ljude koji nas mogu naučiti kako osmisliti, kreirati, promovirati i isporučiti izvrsne poslovne edukacije. Eduza Show možete pratiti kad se pretplatite na naš novi kanal na Youtubeu.


U goste nam je došao Igor Mošič, pokretač edukativnog programa pod nazivom NAM (Neuroplasticity Activation Modeling) tehnologija emotivne higijene koju je razvio na temelju tibetanske tradicije sretnog života. Igor je autor dviju knjiga “Iznad želja – anti-stres mentalni trening” i “Veličanstveno – priča o ljubavi, suosjećanju i realnosti”. Igor podučava metode za transformaciju negativnih emocija i osiguranje mentalne dobrobiti, neovisno o vanjskim okolnostima, u poslovnom i svakodnevnom okruženju.

S Igorom sam razgovarala o tome što odlikuje izvrsne poslovne edukatore, tj. kako osobna motivacija edukatora fokusirana na dobrobit ljudi rezultira izvrsnim edukacijama.

Sadržaj intervjua

  1. Kako si postigao da ti je predgovor knjige napisao sam Dalai Lama?
  2. Što je to emotivna higijena, područje s kojim se najviše baviš?
  3. Kako se emotivna higijena može primijeniti na poslovnu okolinu, kako je ljudi mogu prakticirati, i što je to što ti točno podučavaš na svojim edukativnim programima?
  4. Imaš nevjerojatnu sposobnost održavanja pažnje svojih polaznika, čak i kad se radi o predavanjima koja traju cijeli dan. Kako uspijevaš držati pažnju polaznika na visokom nivou, koristeći svoju osobnu motivaciju koja počiva na ljubavi prema ljudima?
  5. Kako drugi edukatori mogu prakticirati takvu naprednu motivaciju?
  6. Koje su odlike izvrsnog edukatora u odnosu na prosječnog edukatora?
  7. Kako pomiriti gospodarsko-poslovni aspekt s naprednom razinom motivacije, kako postići balans?
  8. Svoj najnoviji edukativni program prebacio si online, gdje je važno držati pažnju budući da se radi o kompleksnoj materiji. Sad kad je sve to online i kad si počeo razgovarati s polaznicima, kakav je feedback, koja je osobna korist polaznika, kako uspijevaju upiti tvoje znanje?
  9. Online vs. offline: edukativni program dugog trajanja lakše je izvesti offline. Kako doskočiti tome, kako edukacije prenijeti u online svijet i pomoći ljudima da upiju naša znanja?
  10. Koja su to praktična tri koraka održavanja motivacije prilikom pripreme, promocije i održavanja edukacije, koje si naučio izravno od Dalai Lame?

Igorove edukativne programe, knjige, i članke možete naći na:

Poklon

Igor je izradio i na raspolaganje stavio materijale koji se spominju u videu:

Pogledajte video

Transkript video epizode

Ovo je druga epizoda Eduza Showa. S nama je danas moj dragi prijatelj i partner i klijent i dobavljač, Igor Mošič. Sad ću dati priliku Igoru da se predstavi - Igore, dobrodošao, molim te predstavi nam se!

Hvala ti, draga Višnja, prije svega na pozivu u vrlo vrijedan projekt koji ste ti i Saša pokrenuli.

Hvala ti od srca na svemu što radiš posljednjih godina s izvrsnošću za svoje prijatelje, u koje imam sreće i sam spadati, i za poslovnu zajednicu općenito u Hrvatskoj, za zbližavanje s digitalnim tehnologijama, i svime onime što nam kao stručnjak i čovjek svima daješ.

Hvala i tebi. Reci nam: tko je Igor Mošič?

Ja sam učenik znanosti uma.

Uvide iz procesa učenja o znanosti uma posljednjih godina bilježim kroz dvije knjige koje sam napisao, a paralelno s time razvijam tehnologiju emotivne higijene koja se zove NAM, što je kratica za Neuroplasticity Activation Modeling.

Spomenuo si dvije knjige, ja ih imam ovdje. Tvoja prva knjiga je 'Iznad želja - antistres mentalni trening', i isto tako, tvoja druga knjiga je 'Veličanstveno - priča o ljubavi, suosjećanju i realnosti', kojoj je predgovor napisao sam Dalai Lama. Prije nego što krenemo dalje, reci nam, kako postići da ti predgovor knjige napiše sam Dalai Lama?

Srećom i spletom raznoraznih sretnih okolnosti i slučajnosti.

Naime, prije nekoliko godina u trenutku teške životne krize i teških životnih izazova s kojima sam se susretao, imao sam sreću usred tih proživljavanja pročitati knjigu od Njegove Svetosti Dalai Lame.

Zanimljivo je da sam tu knjigu imao već deset godina prije. Netko mi ju je poklonio, ne znam tko, ali 10 godina je stajala na polici, svidjelo mi se lice Dalai Lame kako je bio nasmijan, ali nisam je uopće čitao.

Taj dan kad se dogodilo nešto što je bio veliki izazov, uzeo sam u ruke tu knjigu. Od tog trenutka ona je toliko djelovala - kao grom, bljesak, koji u oblačnoj tmurnoj noći jednom zabljesne i sve vidiš jasno. Tako je na mene djelovala knjiga Dalai Lame.

I naravno, to je onda potaklo želju za učenjem, usvajanjem dublje tih znanja. 2016. godine sam otišao u Indiju. Želio sam upoznati Dalai Lamu, vidjeti ga uživo, sudjelovati na edukacijama. Od tada redovito pohađam, pokušavam što više vremena provoditi u himalajskoj regiji u mjestu McLeod Ganj, Dharamsala, gdje s grupom zapadnjaka pohađam edukacije, studiram o znanosti uma, između ostaloga.

Tako sam imao želju posjetiti mjesto gdje mogu upoznati Dalai Lamu, prvo izdaleka na edukacijama, a onda sam, eto, poželio otići u ured Dalai Lame i izraziti divljenje prema tome što radi i što je učinio za cijeli svijet. Vjerujem da svi koji ovo gledaju znaju tko je Njegova Svetost Dalai Lama.

Tako sam jednom slučajnošću upoznao jednog gospodina koji mu je blizak, koji mu je 11 godina prevoditelj. Zamolio sam ga da li mi može organizirati čisto da nakratko vidim Dalai Lamu. On mi je rekao da mi neće organizirati, nego da idem tamo, da pitam u njegovom uredu, jer Dalai Lama voli ljude koji su zainteresirani za to za što si ti zainteresiran.

I, bilo je zanimljivo kad je gospodin koji je predstojnik ureda Dalai Lame, došao - ja sam zamolio da me vidi, i prvo su me odbili jedno tri puta - i on mi je rekao, nakon što me pitao od kuda sam, a ja sam rekao da sam iz Hrvatske:

Do you know Tonči from Split?

To je bilo nevjerojatno, nisam mogao vjerovati, znam da su oni bili 2001. u Hrvatskoj.

  1. godine sam napisao i objavio knjigu, pa pošto sam tu knjigu napisao u Indiji na Himalaji, želio sam je pokloniti Dalai Lami, englesko izdanje. Ja sam tog predstojnika pitao: mogu li ja knjigu koju sam napisao pokloniti Dalai Lami? I on mi je rekao: može, naravno! Ali ja sam rekao: ali ne da je ja dam vama, pa da je vi date njemu, nego da ja dam njemu? I on kaže:

Može, nema problema!

Nisam mogao vjerovati, zagrlio sam tog tipa, ali naravno - jer to tamo nije običaj - on mi je rekao nek se smirim i da nek dođem u petak :)

imao sam sreće. Tako sam u petak, 13.10.2017. upoznao Dalai Lamu. To je bilo jedno izvrsno iskustvo.

Fantastična priča, ne znam da li sam te ikad o tome pitala otkad je tvoja knjiga izašla. U biti, moraš biti na licu mjesta tamo gdje se stvari događaju. Ali ajmo se vratiti sada na emotivnu higijenu i tvoje glavno područje s kojim se baviš, pa ćemo se kasnije dotaknuti tvog puta na kojem si ti došao do svega toga. Što je to emotivna higijena?

Našim riječima, našim akcijama upravlja naš um. Našim umom upravljaju naše emocije. Emocije mogu biti pozitivne, negativne, neutralne. U ovisnosti o emocijama tada su i naša djela isto tako ili pozitivna, ili negativna. Emocije direktno utječu na kvalitetu naših djela i naših riječi.

Ono što slijedi jest da su i posljedice naših riječi i naših djela iste prirode kao i naše emocije koje gospodare našim umom.

Tako, ako želimo imati život koji je sretan, važno je upoznati emociju. Pogotovo u trenucima kad postoje velike životne krize, veliki životni izazovi, kao što je danas. Danas se život jako promijenio, korona kriza je utjecala na sve segmente života, imamo ekonomske, zdravstvene izazove... Sve ono što slijedi i prati jednu globalnu krizu.

Ali neovisno o toj globalnoj krizi, mi se susrećemo s privatnim problemima, izazovima. U tim trenucima kad se pojave veliki životni izazovi, vrlo je lako moguće da negativne emocije preuzimaju nadzor nad našim umom. U tim trenucima potrebno je razumjeti kako nastaju te negativne emocije. Ako se upoznamo s njima, imamo mogućnosti onemogućiti ih da preuzmu nadzor nad umom, onemogućiti ih da gospodare našim raspoloženjem.

NAM emotivna higijena upravo je ta praksa kojom učiti kako zaštititi um od nezadovoljstava, briga, strahova, depresija, neovisno o vanjskim okolnostima.

Iz puno razgovora na ovu temu na našim kavama i druženjima ja znam da je emotivna higijena nešto što može prakticirati bilo tko, bez obzira da li se radi o poslovnoj ili osobnoj okolini. Reci više o tome kako se emotivna higijena može najbolje primijeniti na poslovnu okolinu, kako to ljudi mogu prakticirati, i što je ono što ti točno podučavaš na svojim edukativnim programima?

Ono što sam nedavno pročitao jest da je jedna od najcjenjenijih soft skill vrlina 2020. godine emocionalna inteligencija. Ako pogledamo tu riječ, to je imenica, i ta imenica opisuje nekakav konačan produkt nečega, nekakvog procesa.

Proces koji dovodi do i jača emocionalnu inteligenciju jest emotivna higijena.

Naime, kao što higijena tijela osigurava čisto, zdravo okruženje tijela da se tijelo može normalno razvijati, tako i emotivna higijena osigurava jedno plodno mentalno okruženje unutar kojeg možemo funkcionirati, biti korisni za sebe i za svoju okolinu.

Prvo bih želio definirati NAM. NAM ili Neuroplasticity Activation Modeling jest u biti tehnologija emotivne higijene, koja je razvijena na temelju tisućljetne tibetanske mudrosti, emotivne stabilnosti i mentalne dobrobiti. Ono što je specifično jest da prilikom treninga NAM-a učimo kako koristiti inteligenciju, vlastiti ljudski intelekt za transformaciju negativnih emocija i osiguranje mentalne dobrobiti.

Ali ću prvo reći da je NAM nekako spontano nastao odlascima u Indiju. Imao sam priliku zaista približiti se izvrsnim mudracima, učiteljima, profesorima koji poučavaju znanost uma. Uz njihovu neopisivo velikodušnu pomoć počeo sam razvijati NAM. Dakle, NAM nije nešto što sam ja izmislio, nego je to nešto što je prilagođeno okruženju u kojem ja ovdje živim. Pogotovo sada u doba kada ne mogu otići u Indiju, ne mogu nastaviti to školovanje direktno, mogu online. Ali pošto sam ovdje, odlučio sam to podijeliti sa širom zajednicom preko interneta.

Sada postoji i NAM online trening. Do tada, to je bio trening za moje prijatelje u Rijeci, gdje sam održavao određene edukacije i radionice. Nakon toga imao sam priliku upoznati profesoricu Vidu Demarin koja je veliki poticaj mi dala na tom području, koja je naš poznati neurolog i neuroznanstvenik. Ona mi je dala priliku da NAM predstavim i na kongresu neuropsihijatrije.

Nakon toga, u tom cijelom procesu, pošto sam većinom cijeli život proveo u poslovima prodaje, počeo sam za firme održavati edukacije na temu emotivne higijene.

Koji je konkretan benefit i što to konkretno znači za posao? Mogu ispričati konkretne slučajeve s kojima sam se susretao.

Jedan od slučajeva jest jedan kolega, dragi prijatelj. On nije bio zainteresiran za cijelu tu edukaciju emotivne higijene, ali ga je povremeno zainteresiralo nešto, i ja sam mu prenosio određene spoznaje i saznanja. Uglavnom, imao je jednog kolegu na poslu, kao što mnogi od nas imamo ili smo imali, koji mu je išao jako na živce, s kojim se svađao, nije se podnosio. Pogotovo jedan dan ga je taj njegov kolega jako ljutio. U njemu je to izazvalo veliku ljutnju. Ali, dan prije smo baš razgovarali o tome, i nekako je moj prijatelj uspio obuzdati tu ljutnju u jednom trenutku. Na kraju tog dana njegov kolega je objavio svima u firmi da ima rak. To je bio zadnji dan njegov u toj firmi i nažalost nikad se više nije vratio. Taj moj prijatelj mi je rekao da si ne bi mogao oprostiti da je imao izljev ljutnje i svega u tom trenutku. To je jedna situacija koju ne možemo konkretno povezati s nekom koristi, poput povećane prodaje, ali je benefit.

Drugi primjer: imam kolegu koji je direktor jedne firme s preko 100 zaposlenih. Morao je održati jednu važnu prezentaciju, na kojoj su bili mnogi uglednici, ambasadori. Imao je tremu, jer to ne radi svaki dan, pa smo se pripremali, koristeći neke spoznaje iz emotivne higijene. To je ispalo sjajno, ta prezentacija je bila nešto fascinanatno, za osobu koja inače ne radi prezentacije.

Ima dosta tih teških životnih priča. U trenucima najvećih životnih izazova s kojima se susrećemo, način razmišljanja je taj koji će nas izvući iz tih kriza. Ne može novac pomoći. Ne mogu čak ni prijatelji, imovina. Način razmišljanja je taj koji nas može izvući.

Upravo emotivna higijena je praksa koja uči kako trenirati taj način razmišljanja da neovisno o okolnostima ne dozvoli negativnoj emociji da nadvlada raspoloženje.

Imam puno nekakvih povratnih informacija, ali mi je malo nelagodno pričati o svemu. Ipak, želim nešto napomenuti. NAM emotivna higijena - ne bih je htio previše hvaliti ili obećavati ili davati neka pretjerana očekivanja ljudima koji ovo slušaju i koji su djelićem svog uma zainteresirani - zato jer u emotivnoj higijeni ne vrijede pravila kao u materijalnom svijetu, u smislu, imaš 10 cigli i napravit ćeš zid. Ili, koristit ćeš neku praksu i dogodit će se neka promjena. Možda se neće dogoditi.

Ali ono što potičem jest da učimo o emocijama, kako one nastaju, što je priroda emocija, i tu koristimo deduktivnu logiku, znači promišljamo, razmišljamo i razumijevamo koji načini razmišljanja i ponašanja su logički održivi i konzistentni. I nakon toga koristimo u asimilaciji u svakodnevnom životu na emotivnom nivou, kako bismo nadvladali neka stanja koja nam se ne sviđaju. I zbog toga, nakon što se usvoji praksa NAM-a, ideja je usvojiti to, znači naučiti, kontemplirati i usvojiti kroz jednostavne prakse. Tada treba promatrati što će biti drukčije i bolje u svakodnevnom životu, bez nekih pretjeranih očekivanja.

Čini mi se kao jedna kompleksna materija. Poznajem te kao izvrsnog edukatora koji je nevjerojatno sposoban pažnju svojih gledatelja, koji fenomenalno kontrolira prostor u kojem predaješ. Baš zato, ovo što si ispričao, čini mi se dosta kompleksno, nešto čemu biti dediciran da ti to kao polaznik možeš usvojiti kroz neki duži period vremena, kroz nekoliko sati. Kako uspijevaš kroz višesatne edukacije održavati pažnju svojih slušatelja, polaznika? Ja ću spoilati unaprijed: ti si mi rekao da je tvoja vlastita motivacija ključ svega. Malo nam više ispričaj o toj motivaciji tebe kao edukatora kao ključnog momenta koji drži pažnju polaznika.

Um je moć. Moć djeluje. Moć ima utjecaj. Eduza Show i Eduza projekt, projekt je koji je nastao prvo u umu tebe i Saše. Eduza je nastala iz vašeg pozitivnog uma.

Zašto iz pozitivnog uma? Zato jer je primarna motivacija dobrobit edukatora, jer je usmjerena na edukatore. Primarna motivacija je i dobrobit polaznika edukacija, jer je usmjerena polaznicima edukacija. Znači, primarna motivacija je nešto što će pozitivno djelovati i oplemeniti živote ljudi koji ili educiraju, ili koji sudjeluju u edukacijama.

Kako si spomenula, mislim da je motivacija nešto iz čega sve počinje. Prvo je misao, onda slijede riječi i djela, itd.

Zbog toga vjerujem u jednu jednostavnu formulu za motivaciju, koja prethodi svim našim edukacijama, i svim našim aktivnostima, a to je voljeti ljude. Biti zainteresiran za dobrobit polaznika edukacija znači voljeti ljude. To je jedan termin - ljubav - koji se u poslovnom smislu ne koristi, jer to je ono... Ali ljubav u smislu definicije da smo aktivno zainteresirani za pozitivno usmjerenje, za dobrobit drugih, želja da drugi budu sretni, da drugi ljudi prosperiraju.

Što drugo edukator radi, nego prenosi svoja znanja i svoje mudrosti sa željom - kojom, ako je izvrstan edukator? Sa željom da oplemeni živote drugih ljudi, sa željom da donese u živote svojih polaznika nešto što oni još ne znaju, jer da znaju, ne bi išli na tu edukaciju. Jer polaznike ne zanima edukacija, njih zanimaju plodovi te edukacije.

Znači, izvrstan je onaj edukator koji prenosi nešto što će onda prerasti u plodove i oplemeniti živote tih polaznika. I zato bih rekao da taj pristup - koji nije moj jedinstven, jer ja samo pokušavam biti dobar učenik ljudi i vrhunskih edukatora koje sam imao prilike upoznati u životu, družiti se s njima - voljeti ljude jest po meni jedinstvena motivacija koja čini razliku između prosječnih i izvrsnih edukatora.

Iz takve pozicije - voljeti ljude - želje da im preneseš svoju mudrost i da je oni iskoriste - da li možeš predložiti neke praktične korake, ili reći na vlastitom primjeru, kako ti to prakticiraš, da li si ti prošao neki put, da li si došao do nekog vrhunca gdje si sada ili gdje stremiš biti - da li možeš predložiti drugim edukatorima kako da prakticiraju takvu naprednu motivaciju?

Prije svega, kako si spomenula moj put - moj put je jedan proces istraživanja, traženja sreće. Po tome vjerujem da se ne razlikujem od ostalih ljudi, jer svi želimo biti sretni, nitko ne želi patiti, depresije, brige, neuspjehe i ostale negativnosti.

Ali samo željeti tu sreću nije dovoljno, jer da jest, onda svatko tko bi je poželio bi je imao, a znamo da to nije tako. I često naš poslovni put i životni put može izgledati kao kad ideš kroz šumu i vidiš leptira, i pokušavaš ga uhvatiti, i ideš za njim, i kad si ga uhvatila, on je mudar, i nekako se izmigolji i pobjegne. I ode leptir.

Znači, traženje, stalna težnja za srećom, izgleda poput jednog takvog procesa. Možda je zanimljivije da ispričam nešto vezano za svoj put, da ga stavim u neke okvire, kako sam došao do te motivacije, kako pokušavam prakticirati tu motivaciju. Znači, ovo što sam spomenuo, voljeti ljude - to je jedna velika motivacija na visokom logičkom nivou. Zašto je ona takva, možda da ispričam pričom, pa će ostati u sjećanju posjetiteljima.

Priča je iz razdoblja renesanse, kada su se u Italiji gradile mnoge katedrale, u razdoblju od 14. do 17. stoljeća. U Firenci se gradila jedna katedrala, i ta katedrala uvijek je imala svećenika koji je bio zadužen za gradnju katedrale, za izbor glavnog zidara koji će nadgledati ostale.

Taj je svećenik morao odlučiti tko će biti glavni zidar na projektu gradnje jedne prekrasne katedrale. Pri tome, u uži izbor došla su tri zidara.

Svećenik se prerušio u običnog čovjeka i prišao prvom zidaru i pitao ga:

Dobri čovječe, pričaj mi o svom poslu.

I prvi zidar je rekao: Pa zar ne vidiš što radim? Sjedim ovdje pored ovog ogromnog kamena, širokog dva metra, visokog dva metra, i dugog dva metra. Lupam čekićem i dlijetom svaki dan, cijeli dan, i svakim udarcem kao da se otkida mog života. Ruke su mi grube, umorne, kosti me bole, kosa mi je sijeda. U ovom beskonačnom poslu dajem najbolje od sebe, zato jer znam da ću biti odavno mrtav kada ova katedrala bude gotova. Ali pokušavam se pobrinuti da što ljepše živim do tog trenutka, da si ugađam, da imam sve što mi treba, da imam što više užitaka, da proživim lijepi život, i da dam ta svoja znanja - ali da dobijem što više za sebe od katedrale.

Svećenik prerušen u običnog čovjeka mu se zahvalio i otišao do drugog zidara.

Drugog zidara je svećenik pitao isto pitanje: Dobri čovječe, reci mi nešto o svom poslu.

Drugi zidar je rekao: Ja ovdje sjedim ispred kamena širokog dva metra, visokog dva metra, dugog dva metra. Udaram čekićem i dlijetom cijeli dan u ovaj kamen, ali na taj način oblikujem život sebi i svojoj obitelji, zato jer moja obitelj živi bolje nego što sam ja živio, živi u ljepšoj kući nego što sam ja živio, moja žena ima ljepši život nego što je imala moja majka, moja djeca idu u školu i imaju mogućnosti koje ja nisam imao. Sve što imam, sve svoje sposobnosti dajem katedrali, i katedrala mi to uzvraća na najljepši mogući način.

I to je često tako u životu: pristupamo životu na jedan od ta dva načina. Ili radimo za užitke sebe i svoje obitelji, ili na ovaj drugi način. To opisuje neku motivaciju na mom životnom putu, tako je oscilirala moja motivacija, slično kao između dva zidara.

Spomenula si već poznanstvo s Njegovom Svetosti Dalai Lamom i ljudima koji su mu bliski. To je bila najveća prekretnica u mom životu, vezano za motivaciju. Najveća prekretnica iz razloga, što sam upoznao ljude koji osim znanja i mudrosti imaju i nevjerojatnu velikodušnost i dobro srce da podijele sva svoja znanja s drugima, ne očekujući ništa zauzvrat. Jednostavno, to je jedan nivo motivacije koji je na puno višem nivou od onog što sam ja prakticirao prije toga. Nisam mogao vjerovati da to postoji, to mi je postalo jako jako privlačno.

Iza te motivacije krije se i duboka mudrost. Tu mudrost sam ja opisao - da to konkretno translatiramo na edukatore - s jednom skicom koju ću sad pokazati.

(Igor pokazuje bilješke na ekranu -> pogledajte datoteku priloženu ovom članku)

Dakle, da ne duljim: izvrstan edukator je onaj koji voli ljude jer njegov fokus su polaznici edukacija. On radi tako da je njegovo primarno nastojanje dobrobit njegovih polaznika, procvat njihovih vještina na odabranom području. Zbog toga velikodušno dijeli ta znanja. On se trudi potaknuti dobrobit svojih polaznika. Kao u onoj priči, radi iz pozicije ljubavi. Zašto iz pozicije ljubavi? Zato jer ako ljubav u ovom kontekstu definiramo kao iskrenu želju za time da polaznici edukacije ili onaj kojem se obraćamo bude sretan, da ima više uspjeha, više zadovoljstva - primarni fokus je polaznik, i sve što možemo napraviti da bismo služili tom polazniku, kako bi on imao što bolje rezultate.

Za razliku od lošeg ili prosječnog edukatora, kojem je primarni fokus on sam sebi. Njegovo primarno nastojanje je unovčiti svoje znanje i mudrost. On želi divljenje, poštovanje, ugled. Njegovi polaznici su objekti koji mu ostvaruju te njegove želje i primarno nastojanje. On umjesto da radi iz pozicije ljubavi za polaznike edukacije, radi iz pozicije pretjerane vezanosti za sebe kao veličinu koja godinama nešto izučava i zna nešto, zahtijeva poštovanje i ugled, i pretjerane vezanosti za svoj proizvod ili uslugu. To sam također primijetio. Ali objekt edukacije su polaznici, a ne proizvodi i usluge, i edukacija je uspješna ako smo uspjeli prenijeti neke svoje spoznaje koje će oplemeniti živote. Ma bilo to programiranje, tečaj šivanja, emotivne higijene... Čega god se uhvatimo, predmet edukacije su polaznici.

Kako pomiriti gospodarsko-poslovni aspekt s takvom naprednom razinom motivacije, kako postići balans, pogotovo ako su edukacije core business nekoj tvrtki koja educira?

Mislim da to svaki edukator mora sam za sebe naći. Ja nemam odgovor. Niti u svojim edukacijama emotivne higijene, niti u ovom razgovoru ili našem prijateljstvu ne želim se stavljati u poziciju osobe koja ima odgovore.

Moja ideja je potaknuti, stvoriti neki kontekst u koji dovodim neke spoznaje koje imam prilike učiti, konkretno ovdje o tisućljetnoj tibetanskoj mudrosti, koji onda polaznici pomiješaju sa svojim vlastitim životnim iskustvom, i dobiju nešto što onda funkcionira za njih. Svatko ima svoj intelekt, inteligenciju. Ne trebamo mi nametati što treba raditi, zato jer je primarna stvar onoga što sam imao prilike učiti o znanosti uma to, da um ima dvije kvalitete: sposobnost učenja, i sposobnost jasnoće i spoznaje. Mi imamo intelekt koji je sposoban sam zaključivati što je ispravno, a što nije ispravno.

I kako pomiriti to što si spomenula? Ne znam ni za sebe, a kamoli za ostale. Ali mogu reći sljedeće: edukacija bez da edukator voli ljude poput je šetanja šumom bez ptičjeg pjeva. Znači, ideš šumom, sve je tu: lišće, stabla, sve, ali nešto fali. Svi mi imamo karakteristike i loših edukatora i dobrih edukatora, to je neki miks - nitko nije crno bijel, ali govorimo o dominantnom nastojanju, onom koje prevladava. Kada prevladava fokus na samog sebe, tj. primarno zahtijevanje da unovčimo ono što znamo, da dobijemo poštovanje i ugled, kad razmišljamo previše o tome, tada smo previše opterećeni s primanjem, i ne možemo dati. Jer ne možeš u istom mentalnom trenutku i primati, i davati. Znači, jednostavno, to je kao ventil. Ideja je da dajemo, i naučio sam da kad zaista velikodušno daješ, zaista s iskrenom motivacijom za dobrobit polaznika, tada u biti najviše primaš. To je dvosmjerna priča koja funkcionira na jedan prekrasan način.

Dobrog edukatora mogu još jednom metaforom opisati: kao vozača autobusa. Vozač autobusa zna gdje ide, gdje je konačna destinacija. Edukator vozi autobus. Konačna destinacija: on zna gdje je. Polaznici to ne znaju točno. I kako on vozi autobus, zna gdje ide, i staje na stanicama, polaznici mogu izlaziti kad god žele. Ali, ako ih edukator vozi u nekom smjeru gdje raste sve ljepše cvijeće, gdje pejzaži postaju sve više prekrasni, gdje se čuje pjev ptica, nitko neće htjeti sići s tog autobusa! Tko želi sići s tog autobusa kad te netko vodi negdje gdje je sve ljepše i ljepše.

Tada se rađa jedno povjerenje između edukatora i polaznika edukacija. A povjerenje je temelj prijateljstva. Jer ako postoje prijateljstva koja se temelje na iskrenoj motivaciji, ona su uzrok harmonije. A kada se to dogodi između edukatora i polaznika, to je kao da sunčevu svjetlost usmjeriš na leću. Jednostavno, plamen mudrosti sigurno će se upaliti, ili znanja, sposobnosti, ili svega onog što je predmet edukacije.

Možemo se uhvatiti jednog tvog zadnjeg edukativnog programa koji si prebacio online. Kompletan tvoj program emotivne higijene je sada online. Tamo kvaliteta edukacije dosta ovisi o tome koliko uspijevaš držati pažnju, koliko uspijevaš polaznicima prenijeti tu kompleksnu materiju. Jer budimo iskreni, teško je raditi na sebi, na svojim emocijama, što je glavni predmet tvojih programa. Sad kad je to sve online, kad si počeo razgovarati s polaznicima, kakav je feedback? Kakva je osobna korist ljudi, kako uspijevaju upiti tvoje znanje preko ovih virtualnih ekrana?

To je krenulo u sedmom mjesecu, dakle prije malo više od mjesec dana startao je online NAM program emotivne higijene, s prvom grupom od 19 polaznika. Taj program je dobro prihvaćen gotovo od svih koji su mi dali povratne informacije.

S tom razlikom da je jedna grupa ljudi jako zadovoljna i preslušala je sve, dok je druga grupa ljudi zadovoljna, smatra to interesantnim, ali nisu uspjeli preslušati sve programe.

Znači, da kažem o čemu se radi: online NAM program emotivne higijene program je koji sažima 7 vještina tibetanskih mudraca koje se smatraju vrlo važnim za zaštitu uma od negativnih emocija i negativnih mentalnih stanja, i osiguranje jednog načina razmišljanja koje neovisno o vanjskim okolnostima osigurava mentalnu dobrobit. To je zahtjevna tema, ali je fantastično to što je sažeta, zahvaljujući učiteljima koji su me velikodušno savjetovali o tome. U nešto više od 15 sati programa, u 10 modula, gdje je svaki modul od 1-2 sata, koji obrađuju specifične teme tih 7 vještina i još neke bonus teme. Uz tih 10 vještina ide jedan edukacijski materijal u PDF-u od 50 stranica, kao i mogućnost postavljanja pitanja gdje se ja potrudim da otvorimo dijalog na temu koja zainteresira ljude.

Uglavnom, jedan dio polaznika mi je otvoreno rekao da nisu sposobni održavati pažnju i koncentraciju koja je potrebna da bi to pratili. Ali im je program ok, i žele to u budućnosti napraviti, jer jednom tko uđe u program, ima dostupne te videe uvijek.

To mi je zanimljivo, izostanak koncentrirane pažnje od 2-3 sata tjedno. To mi je jedno iznenađenje, za ljude koji su zainteresirani za te teme. U nekoj su životnoj situaciji u kojoj ne mogu izdvojiti koncentriranu pažnju 2-3 sata tjedno.

Sad kad pričamo online vs. offline edukacijama: u fizičkom svijetu dugotrajni program puno je lakše izvesti, jer imaš sve prednosti svih kanala kroz koje komuniciramo. Tvoje iskustvo je kada se kompleksna materija prenese online, da postoje izazovi, i to čak kad se radi o idealnoj publici koja bi ti inače došla i dolazi ti na fizička predavanja, ali ne uspijeva naći sat i pol vremena tjedno, i tako 10-ak modula. Ajmo o tome: da li si razmišljao, kako si mislio tome doskočiti? Kako možemo svoje edukacije prenijeti u online svijet, da pomognemo ljudima da uspiju upiti ta naša znanja? Da li imaš neke savjete ili neka svoja razmišljanja?

Možda za sada imam premali broj polaznika. Kako se broj bude povećavao, tako ću imati više feedbacka. Može se s ovime kako ti radiš, recimo Zoom, jer ja nisam edukacije radio preko Zooma nego preko Youtube Streaminga. Možda je to, a možda je jednostavno: ljeto, godišnji, ima puno razloga. Treba mi više polaznika za donositi neke zaključke.

Za sada ostaje ovako, ljudu imaju mogućnost praćenja. Vjerujem da se može jako dobro ovo napraviti, meni je djelovalo super, jer na ove offline edukacije nekad ljudi ne mogu doći, a ovdje imaju mogućnost kad god im to odgovara, pogledati videe, i imaju mogućnost postavljanja pitanja. Vjerujem da to pokriva puno, da to daje dosta benefita.

Za kraj, prošli smo teme poput motivacije, benefita, tvog puta na kojem si izučio sve to. Da li ima nešto što nismo dotaknuli, a da želiš poručiti ili nadovezati se na stvari vezane uz motivaciju i držanje izvrsnih edukacija?

Da, imam. A to su praktična tri koraka koja želim podijeliti sa svima koji ovo gledaju.

Prva stvar je vezana uz samu motivaciju, za pripremu edukacije, prilikom promocije, i prilikom održavanja same edukacije.

Uvijek kad se pripremamo, pripremamo se postavljajući si tri pitanja koja sam naučio od Dalai Lame. Napisao sam ih na moju mapu, i sad ih želim podijeliti s vama.

(Igor pokazuje bilješke na panou -> pogledajte datoteku priloženu ovom postu)

Korak broj JEDAN, MOTIVACIJA za pripremu, promociju i izvođenje edukacije.

Postavljamo si tri pitanja:

Jedan, čija dobrobit je moj prioritet, kao edukatora? Dobrobit mene ili polaznika?

Ako je to dobrobit polaznika, tada idemo na drugi korak.

Drugo pitanje je: koliko točno polaznika uključuje ta dobrobit? Da li nekolicina, da li samo oni koji mogu platiti, da li samo oni kojima to treba, da li oni koji su povezani s polaznicima edukacije, oni koji će pohađati u budućnosti? Znači, stupnjujemo, i pitamo se, kome svemu je namijenjena ta edukacija, na koji način će ona djelovati na ljude koji je pohađaju, pa sve do ljudi koji su povezani s onima koji ih pohađaju. Znači, pokušavamo širiti našu motivaciju s kojom ulazimo u pripremu edukacije.

Treće pitanje je: je li ta dobrobit koju donosimo sa svojom edukacijom, kratkoročna ili dugoročna?

Zatim, korak broj DVA za pripremu edukacije, jest jedna jednostavna vježba disanja. Njome usmjeravamo pažnju s objekata naših osjetila, znači s misli, korone, Fejsa, posla, novca... sve te misli preusmjerimo prema objektu promatranja, tj. prema disanju. Umjesto da promatramo ono što se van nas događa, preusmjeravamo na disanje.

Sad je to opširna tema, ali je vrlo djelotvorna. Nema specijalnih aktivnosti, samo disanje, koje pratimo od 1 do 10, i kad dođemo do 10, vratimo se. Znači, udah, izdah, ništa drugo. To je jednostavna tehnika koja pomaže emotivnoj stabilnosti i jasnoći misli. Što će nam jasnoća misli? Pa moramo pripremiti edukaciju koja će djelovati, ako želimo, dugoročno na polaznike. Za to nam trebaju jasne, smirene misli. Ne možemo biti neobuzdanih misli i očekivati da ćemo imati neki efekt sa svojom motivacijom.

Kao što sam spomenuo i naučio: um djeluje. Um je moć. Um koji je koncentriran, da bi bio sposoban održavati pažnju polaznika. Kako će biti sposoban održavati pažnju polaznika, ako ne može svoju pažnju održavati? To je ideja.

Treći korak koji bih preporučio svima, jest korak radovanja, trening, vježba radosti zbog uspjeha polaznika edukacija. Radost! Znači, uzmite 10 minuta razmišljanja o polaznicima - ako ih već znate - na koji način će njihov život biti oplemenjen? Na koji način će njihov, i život njihovih kolega, obitelji, djece, svih ljudi s kojima će u budućnosti doći u kontakt - biti bolji? Znači, razmišljajte koliko radosti će donijeti te spoznaje npr. o programiranju, Pythonu... Ne samo ono tipa, 'ako bude programirao u Pythonu, onda će dobiti veću plaću', nego način na koji će sve to imati jedan dugoročni efekt na tu osobu.

Te tri stvari bih od srca preporučio svima: MOTIVACIJA, DISANJE, I RADOVANJE.

Kao što vidite, to nisu moje spoznaje, ali imao sam sreće od ljudi koji su vrhunski edukatori, to naučiti i pokušavam to primjenjivati. Većinom bezuspješno, ali malo po malo, vjerujem da se približavam tom modelu.

Hvala ti Igore. Predlažem da pripremiš te materijale koje si pokazao, pa ćemo ih imati u opisu videa, da ih možete skinuti.

Za kraj bih želio reći da: za razliku od onog edukatora koji trči za leptirom sreće, vrhunski edukator - izvrstan edukator, sadi cvijeće, zalijeva i njeguje cvijeće, na koje će leptir sreće sam doći. To radi izvrstan edukator.

Zaključio bih ovo s pričom o trećem zidaru, kada je svećenik prerušen u običnog čovjeka, došao do trećeg zidara, i pitao ga: Dobro, reci dobri čovječe, što radiš?, on je rekao:

Cijeli dan milujem dlijetom i čekićem ovaj kamen. Jer znam da time oblikujem svoju sudbinu. Pogledaj kako je lijep taj kamen, kako je lijepo ono što se krije u tom kamenu. Sjedeći ovdje slavim ne samo umjetnost i ono što sam ja sposoban napraviti, nego ono što je sposoban napraviti svatko tko je potpuno posvećen poslu, neovisno o tome što ta katedrala neće biti gotova dok ja budem živ, znam da će ostati još tisuću godina nakon moje smrti, slaveći nešto što je um, što su ljudi sposobni napraviti u jednom okruženju gdje svatko daje najbolje od sebe za dobrobit svih.

I nakon što je to svećenik čuo, pridružio se zidaru kao njegov šegrt.

Izvrsna, odlična priča. Čekala sam kad će doći taj kraj, nekako si mi ga mentalno ostavio, taman kad sam zaboravila da mi nešto nedostaje, taman si dovršio tu priču. Igore, hvala ti na današnjem druženju. Reci nam kako ljudi mogu komunicirati s tobom i gdje da te nađu na internetu?

Na Fejsu, Linkedinu - na kojem nije neki profil, a tu ću tvoju edukaciju uzeti da me uputiš - a tu su i dva linka gdje opisujem knjigu, i online NAM, gdje je jedan kratki uvodni video od 14 minuta koji opisuje što je to online NAM.

Igora možete naći na www.n2sed.hr - izgovara se kao 'enthused'.

Enthused kao 'entuzijazam':

Svi linkovi su u opisu Youtube videa.


Eduza Show možete pratiti kad se pretplatite na naš novi kanal na Youtubeu.

Piše:
Višnja Željeznjak

24.08.2020.