Eduza blog / 10.06.2025.

Ivana Mijić: ni mi marketing stručnjaci nismo lišeni poduzetničkih marketing izazova, samo smo ih bolnije svjesni

Ivana Mijić konzultantica je i mentorica za marketing i employer branding. Tijekom 25 godina karijere, u marketing agencijama, na brojnim marketing, brend i event menadžment pozicijama te kao voditeljica marketinga, skupljala je znanje i iskustvo o brojnim praksama i alatima marketing i brend upravljanja. Iskoristite sav potencijal marketinga i autentičnog brenda uz edukacije: Marketing Start Up, Marketing temeljac i Employer Branding u praksi.

Intervju vodila: Višnja Željeznjak

Nakon 25 godina rada u marketingu, iz agencija, brend i event menadžment pozicija prešla si u poduzetničke vode. Što te najviše iznenadilo u poduzetništvu?

Iznenadilo me (i ne prestaje iznenađivati) to koliko poduzetništvo zahtijeva generalnu promjenu mindseta te kako je vođenje vlastitog marketinga realan poslovni izazov.

Kažem da je poduzetništvo self development na steroidima. Za mene jest, a vjerujem da svatko na svoj način prolazi, ne samo poslovnu, već i osobnu transformaciju.

To je zato jer se sve mijenja iz temelja. I treba se snaći u realnosti zvanoj “odjednom si sad ti svih 5 odgovornih osoba u jednoj”.

Raspored vremena određuješ ti, ti upravljaš odnosom s klijentima i definiraš kako postavljaš taj rad naspram rada za svoju kompaniju. Tvoja je odgovornosti za cjelokupno poslovanje.

Primjerice, poznavali poreze i financije ili ne, kao vlasnik obrta vi ćete trebati podmiriti sva davanja, do 15.1. predati prošlogodišnji PO-SD obrazac te odgovarati osobnom imovinom za sve nepravilnosti. Slično tako je i s prodajom i marketingom. I employer brandingom, ako ćete zapošljavati.

Nadalje, čak i ako ste odlučili delegirati neke segmente, s vama sve počinje i završava, vi morate znati ključne informacije, imati generalan pregled te biti angažirani u njihovu upravljanju.

Upravo sam u tom segmentu doživjela posebno iznenađenje - imam izazov s vođenjem vlastitog marketinga! Što je, zapravo, realan izazov - kretati od nule, definirati, “osmisliti” i promovirati sebe potpuno je drugačije od rada s “tuđim”, već stabilnim kompanijama i poznatim brendovima.

To mi je pomoglo da bolje razumijem marketing probleme i potrebe vlasnika firmi te me potaklo da kreiram edukacije o marketingu i employer brandingu. I drago mi je da jesam, jako me veseli vidjeti kako mogu, na temelju svog znanja i iskustva , ostalim poduzetnicima pomoći u savladavanju njihovih marketing izazova.

Lakše je uz podršku, to kao poduzetnici trebamo prigrliti.

Tvoja tvrtka zove se "forest manavi". Zašto baš to ime i kako ono odražava tvoj osebujan pristup marketingu i brendingu?

fotografije by Katarina Zlatec Fotografije by Katarina Zlatec

🌳 forest - šuma na engleskom

Šuma je u prvom redu bivanje u prirodi. Da bi opstao, moraš poznavati (i poštovati) njena pravila i trebaš biti angažiran.

Što se više prepustiš šumi, više se povezuješ i s onim “iskonskim”, autentičnim dijelom sebe.

Šuma je odmak od uštogljenog, kratkovidnog, odvojenog, besmislenog i nemogućeg.

Budi empatiju, podršku, motivaciju i inspiraciju.

🎈 manavi je ivana m. u inverziji, refleksiji.

Najčešće na pitanje “što je manavi” odgovorim “ivana m naopako” jer imam malo tog “naopakog” u sebi. Osim što sam genetski Uvik Kontra (ali ništa kontra Splita), za puno toga se stvarno može reći da, jesam i još uvijek, gledam i radim “naopako”. Antuntunovski. I OK sam s tim.

Ipak, manavi više predstavlja taj transformacijski element (mog) poduzetništva, pa i upravljanja marketingom/ brendingom, za koji mislim da je ključan. Kroz analizu, “refleksiju” sebe i svojeg djelovanja (pa i Uvik Kontriranja) neprestano raditi i na profesionalnom i osobnom razvoju.

I hvala na komplimentu! Ne bih rekla da je moj pristup marketingu i brendingu toliko osebujan koliko je meni prirodan. Veseli me prolaziti i pomagati šumskim suputnicima u avanturi zvanoj poduzetništvo, marketing i brending tako da podržim postavljanje strateškog marketing djelovanja i definiranje brenda (pa i Antuntunovskog) te kroz osmišljavanje autentičnih, izvedivih rješenja.

Radiš s vlasnicima mikro i malih tvrtki. Koji su njihovi najčešći propusti u marketingu i kako im pomažeš da ih prevladaju?

Prvenstveni propust općenito je nerazumijevanje marketinga i njegove važnosti za poslovanje.

Marketing nije samo promocija tj. društvene mreže, on je doista temeljni element poslovanja. Pomaže poduzetnicima da jasno definiraju proizvod ili uslugu te brend elemente kao glavne odlike prepoznatljivosti na tržištu. Potiče nas da upoznamo tržište, ciljnu skupnu te da kreiramo uspješnu komunikaciju s njima. Ako ne znamo gdje i kako se predstavljamo, što nudimo i kome - nema uspješnog poslovanja.

Sve navedeno se odnosi i na employer branding, samo je u tom slučaju “proizvod/ usluga” sama kompanija kao poslodavac, a ciljna skupina željeni zaposlenici. Bez njih isto nema razvoja poslovanja.

Podršku kolegama poduzetnicima pružam kroz edukacije i konzultacije.

Marketing edukacije uključuju webinar “10 najčešćih marketing propust malih poduzetnika i kako im doskočiti”. Taj webinar predstavlja priliku poduzetnicima da osvijeste najčešće marketing propuste te dobiju praktične sugestije i primjere kako im doskočiti. Povratne informacije polaznika govore da im je predavanje informativno i motivirajuće, većina primjenjuje dobivene informacije i to me jako veseli.

“Marketing temeljac” jednodnevna radionica ili “Marketing Start Up” mentorski program namijenjeni su poduzetnicima na početku poslovanja koji, u manjim grupama ili u individualnom radu, žele definirati osnovne marketing i brend elemente svog poslovanja kako bi bili spremni (ili znali koga angažirati) za uspješne marketing aktivnosti i lakši razvoj poslovanja.

Employer branding edukacije namijenjene su vlasnicima kompanija ili voditeljima/ djelatnicima HR ili marketing odjela koji imaju potrebu povećati prepoznatljivost te privući i zadržati adekvatne zaposlenike. Uključuju webinar “Najvažniji Employer Branding benefiti i kako ih iskoristiti” te praktičnu radionicu “Employer Branding u praksi - kako kreirati web stranicu karijera i oglas natječaja za posao.” U oba slučaja polaznici se imaju priliku upoznati s pojmom i ulogom brenda poslodavca te saznati kako uspješno iskoristiti benefite promišljenog razvoja i komunikacije brenda poslodavca - na primjerima najčešćih employer branding aktivnosti tj. u najčešćim recruitment marketing aktivnostima.

Od konzultacija bih izdvojila “Marketing/ Employer Branding Sistematski” tj audit (pregled) kompanija koje već imaju definirane temeljne marketing i brend elemente, provode neke od marketing/ EB aktivnosti, ali im treba stručan, strateški pregled djelovanja te konstruktivni prijedlozi razvoja i unaprjeđenja. Ta je usluga poput sistematskog pregleda nakon kojeg ćete dobiti dokument koji jasno pokazuje postojeće stanje, željeni cilj te smjernice kako stići do njega.

Što je osobno tebi najteže u marketingu - s čime se ti kao stručnjakinja za marketing boriš i sama?

Rekla bih izgradnja prepoznatljivosti na tržištu i pronalazak vlastitog tona komunikacije.

Na tržištu postoji veliki broj marketing konzultanata i edukatora, nije lako istaknuti se. Definirati po čemu želim biti prepoznata i na koji način prenositi poruke svakako mi je najveći izazov.

Problem je što mi sebe na neki način ne vidimo realno. Neki elementi koji se nama podrazumijevaju i ne smatramo ih važnima često čine tu bitnu razliku. Educiram se i radim na tom segmentu i sama, nismo ni mi stručnjaci lišeni poduzetničkih marketing izazova, dapače, samo smo ih bolnije svjesni.

Kao i mnoge, muči me “prokletstvo znanja”. Treba mi puno više vremena da osmislim poruku tako da je kratka, razumljiva, a opet konkretno vrijedna. Na primjer, zapletem se, krenem pisati objavu na LinkedInu i napišem doktorsku disertaciju. :) Za klijente mi je to puno lakše.

Tone of voice je poseban moment. Smatram se dosta ležernom osobom, pa na taj način želim i prenositi poruke, ali da one zadrže i profesionalnost. Jesam ležerna, ali klijentima dajem konkretnu poslovnu vrijednost. Tako odlučujem komunicirati s dozom humora, ponekad praktično, ponekad “strogo” poslovno. Nekad u kraćim, nekad u dužim formama. Igram se.

Razvoj brenda - a definiranje elemenata prepoznatljivosti i tona komunikacije jesu dio brendinga - na neki je način nikad završeni proces. Prilagodljivost i promjene su nužni; bitno je da nas nesigurnost, “nezavršenost i nesavršenost” ne zaustave u djelovanju.

Jer, ljepota u svemu i jest da se i takva “work in progress” autentičnost isplati. Uvijek vas dio tržišta prepozna i podrži.

Mnogi poduzetnici kažu da nemaju vremena za marketing. Što savjetuješ, kako da ugrade marketinške aktivnosti u svakodnevicu?

Ah, da, i ovo mi je poznato 🙂

Ako se radi samo o vremenu, malo odlučnosti i discipline trebalo bi biti dovoljno. Meni pomaže kada odredim u kalendaru određeno vrijeme za vlastiti marketing.

➡️ Ponedjeljak/ srijeda/ petak od 12-14h bavim se vlastitim marketingom. Točka.

To je kao kad se odlučimo početi vježbati: ako raspored/ kalendar složimo tako da prvo u njega unesemo termine treninga, a onda sve ostalo oko njih, veća je šansa da ćemo otići.

Međutim, ono što često stoji u pozadini “nebavljenja” marketingom zapravo je neznanje - nema se jasna slika što bi se trebalo i moglo raditi.

Iskreno analizirajte vaše kapacitete i ciljeve i potrudite se osmisliti plan aktivnosti koji je realno izvediv. Ne treba svakodnevno objavljivati na društvenim mrežama, ako će to svakodnevno” biti 5 dana i onda 5 mjeseci ništa.

Najvjerojatnije poduzetnicima u ovom segmentu treba pomoć, pa angažiraju nekog, ili su na vrućoj liniji s ChatGPT-jem, ili se educiraju.

Iskoristite sve što možete da postavite barem neki kratkoročni, “testni” plan. Tako ćete dobiti motivaciju i konkretizirati cijelu stvar.

Kada nemamo samo općenitu zadaću tipa “ponedjeljak/ srijeda/ petak se od 12-14h bavim svojim marketingom”, nego radimo konkretne stvari, puno je izglednije da će se aktivnosti realizirati. A onda marketing nekako postane rutina i inspirirajuće iskustvo. Sretno.

Kakve i koje digitalne alate preporučuješ malim tvrtkama za marketing i brending, posebno onima s ograničenim budžetom?

Digitalnih alata danas definitivno ne nedostaje, a i konstantno se razvijaju.

Uzmimo LinkedIn kao primjer. Iako je on primarno društvena mreža za networking i promociju, razvija proizvode koji mogu biti sjajna alternativa za plaćene alate. Omogućuje izgradnju newsletter baze, kreiranje i održavanje evenata, pisanje članaka, a publika je već tu.

Osim LinkedIna, Google my Business besplatna je promo platforma na kojoj možete predstaviti poslovanje, a korisnici vam mogu ostavljati javno vidljive recenzije. Pruža odličnu priliku da ostvarite online prisutnost i vidljivost bez web stranice.

Dok ne dođete do faze ulaganja u izradu web stranice, možete je izraditi u Canvi kroz izradu web-mjesta. I sama sam iskoristila taj praktičan (omogućava jednostavno uređivanje), jednostavan i prihvatljiv (nemam plaćenu verziju, sve se može u free paketu) “quick fix” način da se predstavim, ali i predefiniram sadržaj budućeg weba.

I naravno, Eduza, ako su edukacije vaš segment djelovanja.

Zašto si odlučila postati edukatorica i mentorica za marketing i kako se to odražava na tvoje poslovanje?

Marketing edukacije pokrenula sam sa željom da podijelim, prvenstveno svoje iskustvo, a zatim i znanje kao podršku poduzetnicima.

Dok nisam krenula u poduzetničke vode, bila sam upoznata s marketing teorijom, praksama i alatima, ali i sama sam se iznenadila koliko je izazovno provoditi marketing proces od nule. Na tom putu razvijanja neopipljive poslovne ideje u konkretno poslovno djelovanje puno je nedoumica koje mogu sputati poduzetnike u adekvatnom djelovanju.

Spojila sam to iskustvo s prethodnim znanjem te osmislila edukacije i mentorstva koja pomažu u razumijevanju, postavljanju i provođenju marketing elemenata i aktivnosti.

Employer Branding edukacije kreirane su s ciljem da pomognu kompanijama demistificirati taj “famozni” brend poslodavca te pruže jednostavne i primjenjive prakse za njegovo definiranje i upravljanje u željenom smjeru.

Kako se provođenje edukacija odražava na moje poslovanje? To je još jedna loptica za žongliranje u zraku. Međutim, taj neki unutarnji poriv jači je od ikakve racionalizacije i prepustila sam mu se, vidim da me iznimno veseli svaki element tog procesa. Ne znam gdje će me on odvesti, nadam se do što više zadovoljnih polaznika kojima sam pomogla u pokretanju i razvoju poslovanja te boljoj prepoznatljivosti i uspjehu na tržištu.

Kako se razlikuje tvoj pristup podučavanju marketinga od drugih marketinških edukacija?

Kažem da su moje edukacije “iz rova”. I sama sam prošla sve što prolaze vlasnici kompanija ili djelatnici marketing/ HR odjela.

Koncept, sadržaj, primjeri i zadaci prilagođeni su malim i srednjim tvrtkama, njihovim potrebama, ciljevima i kapacitetima.

Rekla bi da su realne, na razumljiv način predstavljaju teoriju, a praktični dio je lako primjenjiv. To zapravo kažu i polaznici.

Možeš li s nama podijeliti najvažniju lekciju koju si ti naučila mentorirajući druge o marketingu?

Prihvatiti da nisu svi poduzetnici toliko otvoreni da žele naučiti niti toliko odlučni da žele uspjeti tj. primijeniti znanje i uvesti promjene. I to je skroz OK, ne moraju u krajnjoj liniji svi ni biti poduzetnici.

Tvrdoglavo ustrajem na tome da su moje edukacije namijenjene poduzetnicima željnim znanja i uspjeha. Za one znatiželjne, motivirane i odlučne među nama.

Ono što veseli, i možda najveća lekcija za podijeliti - može se ustrajati na svom modelu idealnog korisnika! Polaznika je možda manje, ali je rad s njima ispunjavajuć, a recenzije koje kažu da sam uspješno prenijela znanje i nekog doista potakla na djelovanje bacaju sve sumnje u vodu. Optimistična sam i vjerujem u svoj “film”. Mislim da uz takav pristup tek možemo iskoristiti onu pravu čar poduzetništva - birati suradnike s kojima ćemo zajedno rasti.

Steknite nove vještine:

Marketing temeljac - postavite stabilnu bazu marketinga i poslovanja

Uredništvo Eduze
Uredništvo Eduze
Platforma za poslovne edukacije koja vam pomaže živjeti od svog znanja.