Većina tvrtki prepoznaje skraćenicu ESG, ali ne zna odakle krenuti s ESG praksom
U okviru regionalnog LEAD projekta provedeno je istraživanje o znanju i primjeni ESG principa među organizacijama iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore.
LEAD je inovativni projekt koji će tvrtkama u regiji omogućiti jednostavniju i efikasniju primjenu ESG standarda kroz edukaciju, digitalne alate i istraživanje tržišta. Eduza edukatorica i stručnjakinja za ESG Mirela Glavaš sa svojom tvrtkom PRO-MAP d.o.o. radi na ovom projektu za hrvatsko područje.
Istraživanje je realizirano tijekom ožujka i travnja 2025. godine, a kombiniralo je online anketu, kvalitativne intervjue sa predstavnicima tvrtki, institucija i eksperata, te desk analizu dostupnih digitalnih alata, obrazovnih platformi i regulatornih okvira.
Online anketa, distribuirana putem mreža i kanala partnerskih organizacija, imala je 1.078 otvaranja, ali je samo 98 ispitanika u cijelosti ispunilo upitnik. Anketa je bila ciljano oglašavana za isto jezično područje (BiH, Hrvatska, Srbija i Crna Gora), a jednostavna forma pitanja ukazuje da je razlog odustajanja mnogih sudionika bio nedostatak sigurnosti u vlastito znanje o ESG temama.
Upravo taj podatak dodatno potvrđuje temeljni nalaz ovog istraživanja:
ESG koncept je prisutan u javnom prostoru, ali je njegovo suštinsko razumijevanje i dalje ograničeno i nedovoljno dostupno.
Teorijsko znanje bez operativne prakse
Iako više od 75% ispitanika točno dešifrira značenje akronima ESG (okolina, društvo, upravljanje), rezultati pokazuju da su znanje, razumijevanje i primjena ESG principa u praksi još uvijek ograničeni i fragmentirani.
Samo trećina ispitanika (34,7%) tvrdi da dobro razumije ESG koncept i njegov utjecaj na organizaciju. Istovremeno, čak 46,9% navodi da njihova organizacija ne provodi nikakvu edukaciju o ESG temama.
Više od polovine organizacija (54,1%) nema razvijenu ESG strategiju, a dodatnih 32,7% je tek u fazi istraživanja. ESG u regiji, prema mišljenju sudionika i stručnjaka, sve češće se koristi kao komunikacijska poruka, dok operativna implementacija zaostaje, posebno među mikro i malim poduzećima.
Znanje nose ljudi izvan sustava
Najveći broj odgovora dolazi iz sektora konzultantskih usluga, nevladinih organizacija i institucija, dok su tvrtke iz realnog sektora slabije zastupljene. Većinu upitnika ispunile su žene, koje se, prema nalazima istraživanja, češće bave ESG temama i edukacijom u svojim organizacijama.
Ovi nalazi ukazuju na to da ESG znanje trenutačno najčešće dolazi izvana, kroz savjetnike, seminare i individualnu inicijativu, dok formalni i sustavni pristup izostaje.
Neznanje kao barijera, ali i poziv na akciju
Prema istraživanju, glavne prepreke za uvođenje ESG praksi su nedostatak znanja (40,8%), vremenskih i financijskih kapaciteta, te regulatorna nejasnoća. Među mikro i malim tvrtkama, koje čine većinu ekonomije i kapilarnu poslovnu mrežu u regiji, ove prepreke su još izraženije.
Ipak, više od 90% ispitanika vjeruje da ESG doprinosi smanjenju rizika i donosi dugoročne koristi. To pokazuje da postoji svijest o važnosti ESG-a, ali ne i jasni koraci za njegovu integraciju u poslovanje.
Potreban je sustav, a ne entuzijazam
Trenutačno se ESG u regiji prepoznaje kao važan, ali nedovoljno razumljiv, skup i složen koncept, rezerviran za one koji imaju kapacitet da mu se ozbiljno posvete. Nedostatak dostupnih, lokaliziranih i praktičnih alata dodatno otežava širu implementaciju.
Za uspješan ESG zaokret, potreban je sustavni pristup: jasne smjernice, pristupačni alati, edukacija prilagođena malim tvrtkama i institucionalna potpora. Samo na taj način ESG može prestati biti „trending tema“ koja povećava rizik od greenwashinga, a postati realna osnova za održivo poslovanje u regiji.
Pratite projekt putem interneta i društvenih mreža da budete u toku:
Instagram - https://www.instagram.com/esg.coach/
LinkedIn - https://www.linkedin.com/company/esg-coach/
Facebook - https://www.facebook.com/profile.php?id=61574549316304
Web - www.esgcoach.me
LEAD se realizira zahvaljujući podršci EmBRACE projekta za unaprjeđenje konkurentnosti mikro i malih poduzeća koji provodi HAMAG-BICRO, Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije.
Projekt je sufinanciran sredstvima Interreg VI-A IPA Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora 2021-2027 Programa. Sadržaji u okviru LEAD projekta izrađeni su uz pomoć Europske unije.
Svi sadržaji kreirani u okviru LEAD projekta su isključiva odgovornost konzorcija koji čine Alicorn (CG), PRO-MAP (HR) i PRIME Communications (BiH) i ni na koji način se ne može smatrati da odražavaju stavove Europske unije.