Eduza blog / 19.02.2024.

SWOT analiza: primjeri korištenja u različitim situacijama i iz različitih perspektiva

Sigurno ste čuli za SWOT analizu - jednostavan, a jako moćan analitički alat. Iako je poznat, zanemaren je i rijetko se koristi.

Čini se da je veći naglasak na upotrebi nekih kompleksnijih analiza i postupaka. Zašto je tako? Možda se zbog jednostavnosti primjene:

  • u potpunosti ne razumije svrha SWOT analize, važnost ni stvarni potencijal i snaga
  • podsvjesno se kompleksnost često percipira kao bolja, pouzdanija i vjerodostojnija

U čemu je snaga SWOT analize?

U osvješćivanju četiri izuzetno bitne stvari:

  • vlastite snage (S - Strengths - gdje ste i u čemu ste jako dobri)
  • vlastite slabosti (W - Weaknesses - ono što treba poboljšati)
  • prilike (O - Opportunities) koje se mogu iskoristiti (kako svoje snage iskoristiti za napredak)
  • prijetnje (T - Threats) koje dolaze iz vanjskog svijeta (ono što može utjecati negativno na poslovanje, karijeru…)

SWOT analiza također daje jedinstveni uvid u situaciju: gdje ste, što možete, koji su vam potencijali u stvarnom vremenu, a što vas priječi u ostvarenju ciljeva. To je temelj za stvaranje realne strategije, operativnih poslovnih planova i kreiranje stvarne mogućnosti za njihovo ostvarenje. 

Koliko često treba raditi SWOT analizu?

Svako poduzeće trebalo bi barem jednom godišnje raditi SWOT analizu poslovanja jer to predstavlja nužnost i svojevrsnu „higijenu“. Danas je jedina konstanta stalna promjena i možda:

  • već sljedeće godine ili prije, situacija postane drugačija,
  • snage koje posjedujete, možda neće biti tako jake,
  • sadašnje prilike, možda više neće postojati.

Primjeri korištenja SWOT analize u različitim situacijama i iz različitih perspektiva

Planirate plasirati na tržište novi proizvod ili uslugu

SWOT analiza pomoći će vam objektivno sagledati situaciju i dati uvid kako tržište diše, gdje pronaći svoju nišu, koja je vaša prednost u odnosu na konkurenciju, a gdje ste tanki i što treba poboljšati u izvedbi (kvalitetu, pakiranje, cijenu, način prodaje, distribucije ili nešto treće).

Želite izaći na novo tržište, ući u novi segment poslovanja ili otvoriti novu poslovnicu/predstavništvo

SWOT analizom osvijestite svoju poziciju, pomozite si u odluci. Doznajte što vas čeka kako biste svoje prednosti i snage pravilno i ciljano usmjerili, a prevladali potencijalne nedostatke i prilagodili svoje planove.

Planirate investicijski projekt

Napravite SWOT analizu projekta. Saznanja koja dobijete pomažu u odluci kod financijske analize isplativosti ulaganja.

Sagledajte svoju financijsku situaciju i njenu perspektivu u budućnosti

Pomoću SWOT analize dobit ćete smjernice o vlastitim mogućnostima financiranja i zaduženja.

Osvijestite kako kotirate u svojoj tvrtki

A kako kotirate među kolegama iz iste branše? 

Tu pomaže osobna SWOT analiza, a dat će vam odgovore: Imate li potrebne vještine i kompetencije u skladu sa zahtjevima posla i vremenom ?  Što trebate poboljšati i usavršiti?  U čemu ste izvrsni i što vas izdiže iznad drugih? 

Razmislite u odnosu na što bi vam još mogla biti korisna SWOT analiza! Ako zaronite dublje, vjerujem da ćete je početi koristiti često jer zabavno je i važno osvijestiti što je i koliko dobro, a na čemu još treba raditi i u poslovnom i u privatnom svijetu.

Steknite nove vještine:

Kalkulacije cijena - ciklus excellence

Dubravka Lacić
Dubravka Lacić
mr. oec., ovlašteni procjenitelj, poslovni konzultant
Dubravka je stručnjak u područjima financija, kontrolinga, organizacijskog i upravljačkog menadžmenta i poslovni mentor. Njena misija je klijentima pomoći poboljšati profitabilnost i olakšati upravljanje poslovanjem. Strast su joj brojevi i poučavanje. Veliki je zagovornik cjeloživotnog učenja te i sama kontinuirano stječe nova znanja. Poslovnim edukacijama bavi se već više od 10 godina. Surađuje s domaćim i inozemnim poduzećima i brojnim respektabilnim institucijama vezanim uz poduzetništvo (razvojnim agencijama i centrima, inkubatorima i udrugama).