Eduza blog / 07.04.2023.

Andreja Bakula: mikro tvrtke pretvaram u privlačne poslodavce i učim ih zaposliti prve suradnike

Naša edukatorica Andreja Bakula stručnjakinja je za zapošljavanje i ljudske resurse te uči mikro i male poduzetnike kako postati i ostati privlačni poslodavci.

Povodom njenog priključenja našem kolektivu s edukacijom “Kako zaposliti prvog suradnika” pitala sam Andreju što je to doista dobar HR.

Od psihologinje u Ministarstvu obrane za selekciju vojnih pilota do samostalne konzultantice mikro i malim poduzetnicima za ljudske potencijale: što ti predstavlja najveću promjenu u tom velikom zaokretu u karijeri?

Da :) Najveća promjena je u meni samoj!

Dozrela sam putem očito da se svjesno i predano zauzmem za osobni profesionalni razvoj prema mojoj mjeri i potrebama i da ga usmjerim 100% u skladu sa sobom.

To je kombinacija poduzetničkog duha koji oduvijek živim i helperskog mindseta - prema ljudima i organizacijama - i moje ljubavi prema HR-u!

Sve to rezultiralo je otvaranjem AB.PRO obrta za HR usluge u srpnju 2022. godine, nakon intenzivnog 28-godišnjeg rada s ljudima i organizacijama.

Spominješ da želiš prakticirati ‘HR po mjeri čovjeka’. Što je to?

HR po mjeri čovjeka sustav je koji npr. u maloj firmi uključuje interno posložene procedure, komunikacije, alate rada i okružje rada koje je za ljude takvo da:

  • ih privlači da rade u njemu,
  • u kojem mogu disati i funkcionirati kao baš takvi kakvi jesu,
  • u kojem smiju pogriješiti i u kojem imaju koga pitati ako nešto ne znaju,
  • u kojem je smisleno usavršavanje i rad na sebi vrijednost koju osjećaju “u kostima”
  • u kojem znaju da se njihov trud fer vrednuje prema kriterijima koji su standardizirani i poznati svima,
  • u kojem im je JASNO od prvog dana ulaska u firmu ZAŠTO i ŠTO i KAKO rade i što svi skupa grade,
  • u kojem je jasno što tko dobiva u tom odnosu POSLODAVAC- ZAPOSLENIK.

Na Eduzi imaš edukaciju za samozaposlene o tome kako zaposliti prvog zaposlenika. Što su najveći izazovi pri tome?

Najveći izazovi su:

  1. Prikupiti valjane informacije i posložiti si jako dobro jesu li se stekli REALNI uvjeti i ima li potrebe za zapošljavanjem?
  2. Ako ima, sve je veći izazov privući odgovarajuće kandidate da se jave na oglase, pogotovo ako niste od sebe krenuli i posložili interno ono što komunicirate kao vaše prednosti kao poslodavca. Možda ste mali, ali sigurno imate nešto što je baš VAŠA velika prednost!
  3. Osobni strahovi solopreneura - ima ih pun kufer na popisu. I što sad? Strah je za žive ljude!🙂 Znači da nam je stalo! Obući svoj strah u borbenu poduzetničku opremu baš je izazov!

Što jesu, a što nisu valjani razlozi za zapošljavanje prvog zaposlenika?

Valjani razlozi za zapošljavanje vežu se uz nove poslove tj, značajno veću količinu posla koja se planira, ugovorena je za kratkoročni / srednjeročni period, a temeljeno na jasnom poslovnom planu i predviđenom rastu i razvoju poslovnih aktivnosti.

Kada ste na temelju analize radnog mjesta u okviru konkretnog poslovnog procesa u stanju jasno izračunati što će i koliko dnevno/tjedno/mjesečno zaposlenik raditi, to je dobar put. Dobar, ali ne savršen - jer savršenstva nema. Uvijek se može dogoditi neka neplanirana viša sila koju nismo realno mogli predvidjeti kao rizik poslovanja.

Ima još toga, no ostavimo to za radionicu “Kako zaposliti prvog suradnika” :)

U kojim slučajevima bi ti poduzetniku preporučila da ne zaposli prvu osobu, i koje alternative bi preporučila?

Prvo radimo analizu zahtjeva radnog mjesta i dobro posložimo koji su to radni zadaci i koliko posto vremena u danu/tjednu/mjesecu zauzimaju. To je je prebitan input za odluku!

Ako se tu dođe do samo 10-15 sati tjednog angažmana, onda nije vrijeme za zapošljavanje, već za studentske ugovore, iskusnije honorarce u raznim oblicima suradnje, pa i naravno za virtualne asistente!

Došao je prvi zaposleni na radno mjesto. Što poduzetnik treba napraviti prvi dan, prvi tjedan, prvi mjesec?

Nakon prethodne administracije koju smo obavili (prijave na mirovinsko, ePorezna…) zaposlenika prvi dan treba ljudski dočekati i pronaći vrijeme da ga se uputi u osnove funkcioniranja i planove i njegovu/njezinu ulogu.

Kada si solopreneur, možeš računati samo na sebe kao mentora. Kada vas ima više u firmi koji znate i hoćete pomoći u uhodavanju novog čovjeka u konkretne zadatke koje obavlja na radnom mjestu u svojoj ulozi, to je super situacija.

U svakom slučaju, uhodavanje novih traje upravo tih prvih par tjedana intenzivno, ovisno o složenosti poslova radnog mjesta te kompetencijama i prethodnom iskustvu zaposlenika.

Naravno, nakon toga nastavlja se period “tu smo ako trebaš”.

A detaljniji odgovor na ovo pitanje sasvim je nova moguća edukacija na Eduzi: “KAKO UHODATI ZAPOSLENIKA u prvih mjesec dana!”

(Op.ur. samo naprijed, Andreja :)

Kako ti osobno gledaš na zapošljavanje za sebe i svoju tvrtku? Imaš li neke preferencije?

Naravno, imam preferencije 🙂

Ako ovako nastavim s obrtom, do kraja 2024. donijet ću prve odluke oko modaliteta i planirane dinamike suradnje s budućim suradnicima/zaposlenicima :)

Naravno, poštovat ću sve ovo što savjetujem i drugim solopreneurima:

Prikupi informacije, educiraj se o bitnom, napravi analize, anticipiraj rizike i tada poslušaj na kraju i svoje srce ili svoj “unutarnji glas”!

Pred nama su ogromne promjene, prijetnje, ali i prilike po pitanju budućih oblika rada i zapošljavanja. AI, četverodnevni radni tjedan, trajni odlazak iz radnog odnosa, quiet quitting… Brinu li tvoje klijente te teme?

Da, moji klijenti su svjesni ovih promjena - neki više, neki manje. I to je sve ok.

Neki već djeluju u želji da preveniraju ono što mogu, a to je da ponude uvjete rada zaposlenicima i kreiraju HR sustav po mjeri čovjeka koji potiče usavršavanje u svemu novom bitnom za posao.

4-tjedni radni tjedan moguće je implementirati u većem broju djelatnosti. Naravno, to je moguće ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti:

  • paralelno interno dobro posložen sustav upravljanja radnim učinkom i motiviranja zaposlenika
  • izlaženje u susret za bitne životne potrebe ljudi, gdje je god moguće
  • IZGRADNJA POVJERENJA između zaposlenika i poslodavca.

Ako gore navedenog nema, sve će drugo na duže staze pasti u vodu.

Koja od tih brojnih promjena po tebi ima najveći potencijal da poboljša status zaposlenih u Hrvatskoj?

Status zaposlenih u Hrvatskoj definira više ključnih dionika i to je zahtjevno područje za prognoze 🙂

No, osobno smatram da 4-dnevni radni tjedan ima velike potencijale za dobar dio sektora/ industrija i upravo u kombinaciji s AI automatiziranim dijelovima procesa, a koji sada “jedu” vrijeme i zdravlje zaposlenih.

Dakle, vidim napredak kroz suradnju novih tehnologija i modela rada i dobitak za nas ljude i stručnjake u svojim područjima!

Promjene su tu i razlikujemo se u tome, kao pojedinci i organizacije, kako ih doživljavamo i prihvaćamo i prilagođavamo se.

Rekla bih da je ovo 21. stoljeće evolucijski skok u svemir, preneseno i doslovno. 🙂

Što te najviše brine, a čemu se najviše veseliš u bližoj budućnosti po pitanju posla i karijere?

Najviše me brine samo jedna stvar - želim si dobro zdravlje i tu je prostor gdje još osobno trebam poraditi, da se više dovedem u formu.

Duh mi leti poput ptice doslovno, a tijelo ima svoja, khmmmm, ograničenja 😂

SVE ostalo: trud i komunikacije i rad i rezultati i pogreške i novi ljudi u životu i hrpa PROMJENA…silno me raduje! :) Jer sam dugo “čekala” u životu i tek se s 52 godine odvažila osnovati obrt!

Zato se vodim mojom devizom: “Imam taman toliko vremena da ga investiram smisleno”. Na dobrobit osobnu, obiteljsku i mojih klijenata s kojima jako dobro rezoniram kao čovjek i profesionalac :)

Steknite nove vještine:

Kako pribaviti i odabrati PRAVOG suradnika za tvrtku u max. 30 dana

Uredništvo Eduze
Uredništvo Eduze
Platforma za poslovne edukacije koja vam pomaže živjeti od svog znanja.