Višnja Željeznjak

Višnja Željeznjak

01.02.2022.

Edukacijski marketing: što je to?

Zamislite da može postojati jedna vrsta marketinga koja dokazano, trajno i vrlo uspješno kreira svijest o vama i vašim rješenjima te vam odmah dovodi i upite za ono što prodajete.

To je praksa kojoj sam dala ime edukacijski marketing.

Ajmo s poantom članka odmah na sunce:

Pažnju i potražnju dobiva ONO što se podučava i ONAJ koji podučava. Točka.

Da je vrijeme da se na scenu uvede edukacijski marketing shvatila sam nakon što sam ponovno pročitala sama svoj članak Zašto su poslovne edukacije izvrsna strategija za dolaženje do novih klijenata. Tamo sam napisala:

Kad bih se morala odreći svih marketinških strategija i odabrati samo jednu, odabrala bih educiranje i to u najširem smislu riječi.

Shvatila sam da je to istina koju doista i sama živim već duže vrijeme i sama imam izvrsne rezultate od nje. Vama želim još i bolje rezultate i zato si skuhajte svoj omiljeni napitak, zavalite se na kauč, i skočite sa mnom u zečju rupu. Ne brinite, držim vas :)

Ako biste radije poslušali ili pogledali uvod u ovu temu, snimila sam čitavu epizodu Eduza Showa o tome što je to edukacijski marketing:

🎧 Sadržaj epizode

  1. Uvod u emisiju: Edukacijski marketing: što je to?
  2. Koja je definicija edukacijskog marketinga?
  3. Zašto sada pričati o edukacijskom marketingu?
  4. Što sve može biti edukacija?
  5. Koja je razlika sadržajnog i edukacijskog marketinga?
  6. Zašto novo ime za staru praksu?
  7. Kako provoditi edukacijski marketing?
  8. Zašto je edukacijski marketing budućnost?
  9. Za koga je edukacijski marketing?
  10. Konkretni primjeri prakticiranja edukacijskog marketinga
  11. Koje su glavne prednosti edukacijskog marketinga?
  12. Edukacijski marketing je spreman za budućnost (future proof)
  13. Edukacijski marketing primjenjuje strategiju plavog oceana (blue ocean strategy)
  14. Edukacijski marketing je ispunjujuć (rewarding)
  15. Edukacijski marketing je 2 u 1 - marketing i umrežavanje
  16. Edukacijski marketing dobro skalira
  17. Edukacijski marketing je kreativan
  18. Edukacijski marketing je sveobuhvatan
  19. Kako započeti s edukacijskom marketingom ili ga uklopiti u postojeću praksu i koji su preduvjeti?

Što je to edukacijski marketing?

Edukacijski marketing sofisticirana je podvrsta sadržajnog marketinga u kojoj koristimo edukacije kao marketinški format, i gdje održavamo edukacije zato da bismo kreirali svjesnost i potražnju za našim primarnim uslugama i proizvodima.

Za sadržajni (content) marketing već ste čuli. Ako je sadržajni marketing marketing koristeći sadržaj, tada je edukacijski marketing marketing koristeći edukacije.

Samo educirani kupci kupuju. Needucirani kupci održavaju status quo i ne idu u shopping jer nemaju svijest ni o svojim problemima, a kamoli o tome da postoje rješenja tih problema.

(Tu je dobro uvesti pojam ljestvice svjesnosti o kojem sam snimila čitav video.)

Da bi edukacija bila edukacija, ona mora biti edukativna, a ne promotivna. Iako edukacije organiziramo u marketinške svrhe (da bismo promovirali sebe i svoja rješenja), edukacijski marketing uspješan je samo ako smo uspješno educirali polaznike. I zato je važno naglasiti:

Edukacijski marketing mora biti 100% usmjeren na polaznike edukacija da bi bio uspješan.

Edukacije ne smijete pretvoriti u promotivna predavanja plitkog sadržaja. Polaznici vam neće oprostiti ako im gubite vrijeme.

Zbog toga volim edukacijski marketing: najbolji edukatori doista brzo isplivaju na vrh i najbrže ostvare povrat svoje investicije. Edukacijski marketing prava je meritokracija: nije ga trivijalno provoditi, zahtijeva visoku kvalitetu, i baš zato privlači samo najhrabrije i najupornije. Edukacijski marketing doista je doing marketing the hard way, baš kako ja volim ;)

Što sve može biti edukacija?

Sve vrste edukacija dobro su došle, tradicionalne i potpuno inovativne:

Trajanje edukacije nije ograničeno:

  • kratka, 45-minutna predavanja
  • cjelodnevne radionice
  • višednevni tečajevi
  • višemjesečni cjeloviti programi

Svi formati i načini isporuke dobro su došli:

  • osobna edukacija u stvarnom (offline) svijetu
  • Live streaming, javno svima ili zatvoren za registrirane korisnike
  • Online edukacije putem Zooma / Teamsa / Skypea / Google Meeta / Webexa itd. (pogledajte video kako kreirati vašu prvu online radionicu)
  • Youtube video u bilo kojem stilu (screencast, talking head, tutorial...)
  • Video na zahtjev (video on demand), snimljen unaprijed
  • Pisani how-to članci
  • Audio tečajevi
  • Dokumentacija (izvrsno za developere)
  • Tečajevi uživo za kohorte polaznika (cohort-based courses)

Nije bitno koje modalitete učenja pokrivate (pokrijte ih što više jednom edukacijom):

  • Čitam: članci
  • Gledam: video, prijenos uživo
  • Slušam: audio
  • Isprobavam: radionica

Neke edukacije popularnije su od drugih. Online ćete najčešće naići na 60-minutne privatne webinare uživo za 20-100 polaznika, a u stvarnom svijetu bit će to cjelodnevne radionice za male grupe do 15 polaznika.

Zašto naziv ‘edukacijski marketing’ i zašto sada?

I ja, kao i mnogi drugi u Hrvatskoj i u svijetu, prakticiram edukacijski marketing već godinama. Ne radi se ni o čemu novom ni revolucionarnom. Međutim, kad izađem iz svog balona u kojem mi se čini da su svi isti kao ja i da svi podučavaju, shvatim da sam i ja i moji kolege edukatori u debeloj manjini. Gotovo nitko ne podučava! Svi samo rade!

Hrvatska ima puno stručnjaka u raznim područjima, ali zapravo jako mali broj stručnjaka podučava, tj. dijeli svoje znanje. Nisam jednom čula od iskusnih poduzetnika kako za neke istaknute edukatore kažu: “ma šta taj zna, taj nema ni djelić iskustva koje ima naša firma.” Čini mi se da bi svi htjeli imati koristi koje dolaze s pažnjom i potražnjom, a malo tko se usuđuje upustiti u educiranje tržišta.

Sada mi se čini da su stručnjaci počeli izlaziti iz ormara. Počeli su osjećati da nema kruha od opskurnosti i sjedenja samo u svom uredu.

Timing nije slučajan. Pandemija nije samo ubrzala adopciju online učenja za barem cijelo desetljeće i kreirala povećanu potražnju za edukacijama. Pandemija je također uklonila duboko ukorijenjenu predrasudu i strah među nama profesionalcima da sve je virtualno manje vrijedno. Odjednom se ne bojimo uštedjeti si cijeli dan putovanja i predložiti klijentu da sastanak bude na Zoomu. Prenošenje znanja putem Microsoft Teamsa jednako je vrijedno, ako ne i vrijednije u nekim slučajevima.

Zato osjećam da se upravo događa promjena marketinške paradigme, jedna od nekoliko njih kojima sam bila svjedok unazad zadnjih 20 godina (o tome u sljedećem odlomku).

Sad kad se događaju velike promjene, idealno je vrijeme da se staroj praksi dodijeli vlastito ime.

Kad nečemu daš ime, to nešto ojača i postane živo i stvarno.

Imenovanje također pomaže da se nečemu zadaju gabariti i da se odredi kako nešto prakticirati bolje i kvalitetnije. Na taj način ustaljena aktivnost postane neovisna praksa koju i drugi mogu prigrliti i, što je još važnije, unaprijediti.

Duboko vjerujem u moć i vrijednosti promocije kroz edukacije i želim osnažiti što više hrvatskih stručnjaka da počnu dijeliti svoje znanje na najučinkovitiji mogući način.

Sadržajni marketing je prošlost, edukacijski marketing je budućnost

(Hold your horses, ljubitelji sadržajnog marketinga :) Ne proglašavam sprovod content marketingu. Ovdje smo svi prijatelji!)

O kakvoj to promjeni marketinške paradigme govorim? Sadržajni (content) marketing trenutno dominira kao digitalna marketinška disciplina, no ljudi zaboravljaju da nije oduvijek bilo tako. Kad su u ranim devedesetima prve tvrtke počele pokretati svoje webove, nisu se odmah uhvatile pisanja blog postova u marketinške svrhe. Uhvatile su se bannera i počelo je zlatno doba oglašavanja.

Malo kasnije, u srednjim 2000-ima, mojoj firmi (tada smo bili web dizajn agencija) bilo je gotovo nemoguće nagovoriti klijente da i sami počnu pisati blog postove. Sadržajnim marketingom bavili su se gotovo isključivo early adopteri, tj. mi šmokljani-digitalci i megakorporacije poput Podravke koja je 2003. lansirala Coolinariku, vjerojatno jedan od prvih content marketing webova u Hrvatskoj.

Da, digitalni sadržaj pisao se radi marketinga, ali sadržajni marketing kao praksa i pojam ušao je na velika vrata tek 2009. godine. Tada je objavljena knjiga Inbound Marketing koju su napisali suosnivači Hubspota, najpoznatijeg svjetskog softvera za automatizaciju marketinga (osnovne CRM značajke Hubspota upoznajte u mom video podcastu LOGIT LIVE). Ta je knjiga doslovno promijenila svijet i označila prekretnicu u shvaćanju digitalnog marketinga. Široke mase marketingaša tek tada su shvatile da sa sadržajem mogu publiku privući k sebi, umjesto da stalno koriste outbound marketing, tj. tradicionalno oglašavanje i sve ostale metode s kojima smo poruke gurali prema kupcima.

(Malo samohvale: u trenutku izlaska te knjige, moja firma Logit već je naveliko generirala upite za izradu web stranica preko našeg weba. Na tadašnjem webu pisali smo članke od kojih su neki čak bili i edukativni :)

No, kao što do sada nisu nestali banneri, neće ni sadržajni marketing. Svi ćemo ga nastaviti prakticirati zato jer je fenomenalan. Edukacijski marketing nije za sve, i to je ok.

I sad dolazimo do moje poante: sam pojam ‘sadržaj’ u 2022. godini više ne zadovoljava. Riječ ‘sadržaj’ pregenerička je. Implicira da je SVAKI sadržaj dobar sadržaj, a danas znamo da to više nije istina.

U devedesetima i dvijetisućitima možda smo se mogli izvući s bilo čime, no današnja sofisticirana internet publika zahtijeva od sadržaja odgovore i rezultate. Takav pritisak publike tjera kreatore sadržaja da se fokusiraju na kvalitetu. I zato si svi postavljamo pitanje:

Kakav sadržaj mi kao (mala) tvrtka trebamo producirati da bismo kreirali konkurentsku prednost s onim resursima koje imamo?

Okladite se na edukacije

Nakon desetljeća dominacije ideje ‘kreiraj bilo kakav sadržaj, može i promotivan’, vrijeme je da odlučimo na kakav ćemo sadržaj potrošiti većinu naših oskudnih resursa:

  • Informativni sadržaj?
  • Zabavni sadržaj?
  • Edukativni sadržaj?

Iskusne tvrtke biraju miks svega gornjeg, pa je nastao izraz edutainment, tj. edukacija kroz zabavu (ili zabava kroz edukaciju). Youtube je prepun visoko kvalitetnih videa na tu temu i tvrtke koje se obraćaju potrošačkom segmentu jako dobro prolaze zabavljajući svoju publiku.

Zabavan sadržaj uglavnom se kreira radi kreiranja svijesti o brendu i vrijednostima koje taj brend zastupa. Zabava će vam možda popuniti vrh marketinškog lijevka s budućim kupcima, no s kakvim ćete ih sadržajem dovesti do dna lijevka, gdje se događa kupnja?

Moj savjet hrvatskim tvrtkama jest ovaj:

Okladite se na edukacije.

Budite hrabri i probajte barem na dva-tri mjeseca staviti sve jabuke u jednu košaru.

Održite jednu dobru edukaciju i mjerite rezultate.

Ako educirate prvi put, pomoći će vam moj članak o tome kako postati edukator.

Niste sigurni je li edukacijski marketing za vas? U 27. epizodi Eduza Showa pričala sam o tome za koje je i kakve tvrtke edukacijski marketing idealan. U jednom od sljedećih članaka tu ću temu razraditi detaljnije.

Stručnjaci, želite nuditi edukacije i tako živjeti od svog znanja?

Eduza je platforma koja vam pomaže izgraditi vaš osobni brend kao stručnjaka i edukatora te promovirati vas i vaše edukacije. Prijavite nam vaše edukacije i mi ćemo ih uvrstiti u Eduzin katalog poslovnih edukacija.