Eduza blog / 26.07.2022.

Kako djelovati profesionalno dok educirate uživo: primjeri vizualnih materijala

U posljednje dvije godine procvjetala je industrija online konferencija i edukacija, no svatko tko je probao, zna da su edukacije “uživo” ipak posebno iskustvo. Veseli me što sam nakon dulje pauze ponovno imala priliku predavati u društvu drugih ljudi i nadam se da će je dobiti i brojni novi edukatori.

Događaji u fizičkom prostoru u nekim su aspektima jednaki online događajima, no postoje i neke razlike. To je posebno očito kad se radi o konferencijama i meetupima, gdje neki od posjetitelja nisu niti čuli za nas edukatore prije samog događaja. (Neki prvenstveno na događaje idu zbog umrežavanja, ne toliko zbog edukacije.) Takav će događaj biti naša prilika da ostavimo što bolji prvi dojam, a u ovome ću članku dati savjete kako to postići.

Za neke poduzetnike edukacije su jedini proizvod, dok drugi prakticiraju tzv. edukacijski marketing, što znači da nude i dodatne konzultantske usluge pa su edukacije ili besplatna uvodna predavanja jedan dio njihovog prodajnog procesa. U tom slučaju, svi vizuali vezani za edukacije trebaju biti usklađeni s vizualnim identitetom tvrtke i pripremiti publiku ili polaznike edukacije na usluge koje slijede.

Kroz svoju sam karijeru imala priliku surađivati s brojnim klijentima koji su također edukatori i izraditi za njih edukativne i promotivne materijale koji odgovaraju njihovim raznovrsnim potrebama. No mnogo toga možete izraditi i sami, uz poznavanje osnova korištenja grafičkih programa i nekoliko najbitnijih pravila dizajna.

Predlažem da se u izradi edukativnih i promovitnih materijala usmjerite na nekoliko najbitnijih koji ostavljaju najveći dojam. Brojne besplatne ili povoljne aplikacije omogućuju čak i laicima da sami kreiraju pristojne vizuale. Važno je obratiti pažnju na to da su svi materijali međusobno usklađeni. To znači da koriste iste boje i fontove, isti stil ilustracija ili ikona te sličan stil fotografije.

1. Prezentacija

Među edukatorima postoji više struja koje prezentacije gledaju na različite načine.

Jedna od tih struja kaže da na prezentacijama ne treba biti nikakav tekst te oni najčešće svoje slajdove ispunjavaju humorističnim GIF-ovima i inspirativnim fotografijama. Namjera iza takvog pristupa je da publici pruži nešto potencijalno zanimljivo što im neće previše odvraćati pozornost od onoga što predavač govori.

Druga struja voli na slajdove natrpati što je više moguće informacija, kako bi oni publici ili polaznicima mogli poslužiti kao korisna skripta za ponavljanje ili daljnje istraživanje. No, ovakve prezentacije manje su korisne u samom trenutku predavanja: tekst je obično presitan i predugačak ga bi ga publika mogla čitati istovremeno s praćenjem govora.

Ja zastupam treću struju, koja je negdje između. Smatram da je tekst na prezentacijama koristan i potreban. Neki ljudi imaju poteškoća s auditornim procesiranjem informacija pa im tekst koji ponavlja najbitnije informacije olakšava razumijevanje i pamćenje (ja spadam među takve ljude). Ovakve prezentacije mogu poslužiti kao skripta ili podsjetnik polaznicima nakon što edukacija završi. Također fotografije slajda s nekom intrigantnom ili važnom informacijom mogu polaznicima biti zanimljiv materijal za dijeljenje na društvenim mrežama!

Nela Dunato na WordCamp Split 2016

Fotografija s konferencije WordCamp Split 2016

Osim teksta, snažno zagovaram i korištenje vizualnih prikaza informacija kao što su:

  • Grafikoni za prikaz numeričkih informacija ili međuodnosa
  • Ikone koje predstavljaju najbitnije pojmove
  • Shematski prikazi komponenti ili tijeka procesa
  • Jednostavne ilustracije koje opisuju karakteristične situacije, procese i slično
  • Fotografije stvarnih primjera ili stock fotografije koje simboliziraju situacije o kojima se govori

Branding premošćuje jaz nepovjerenja

Ovo zahtijeva nešto više truda, no ako ćete istu prezentaciju koristiti više puta, svakako se isplati. Prezentaciju također možete nadograđivati prije svakog održavanja, ako se sjetite zanimljivog načina kako biste je mogli grafički obogatiti.

Web stranice kao što su Pixabay, The Noun Project, ili Freepik nude brojne resurse koji se mogu iskoristiti u ove svrhe. Aplikacija za grafičko uređivanje Canva uključuje knjižnicu grafičkih resursa od kojih su neki potpuno besplatni, a neki zahtijevaju plaćeni paket.

Brze smjernice za bolji dizajn prezentacija

  • Koristite veliki font za prikaz teksta kako bi ga s lakoćom pročitala i publika iz najdaljeg dijela prostorije.
  • Svejedno je koristite li svijetlu ili tamnu podlogu, dok god boja teksta pruža dovoljno kontrasta kako bi se tekst lako čitao.
  • Izbjegavajte liste za prikaz izjava/rečenica. Poželjno je prikazati najviše 1–2 rečenice po stranici, a u tom slučaju lista nije potrebna. Liste koristite samo za navođenje većeg broja elemenata kada to izgleda preglednije od nizanja u rečenici.
  • Prikažite informacije slikovno kada god to može učinkovito zamijeniti tekst.
  • Koristite jednu dominantnu boju za naglašavanje (glavnu “brand boju”). Više boja koristite samo kada je to nužno za postizanje jasnoće (npr. na grafikonima ili ilustracijama).
  • Koristite uvijek isti font koji se također nalazi na vašoj web stranici i drugim grafičkim materijalima.
  • Izbjegavajte animacije koje izgledaju djetinjasto i staromodno.
  • Dodajte podatke za kontakt na zadnju stranicu i dozvolite polaznicima dovoljno vremena da je fotografiraju.
  • Bonus: ako nudite dodatne besplatne resurse, dodajte QR kod i kratku poveznicu (npr. koristeći servis kao što je bit.ly).

Primjer jednostavnog grafikona

Ovaj izuzetno jednostavan grafikon svatko može nacrtati, a zanimljiviji je i pamtljiviji od tekstualnih definicija.

Preferiram PDF format za prezentacije jer izgledaju jednako na svim računalima, bez obzira na softver koji koriste organizatori događaja. Ako koristite PPT ili Keynote datoteku, postoji šansa da na računalu organizatora neće imati vaš font, što može značajno narušiti dizajn prezentacije. Ako ćete prezentaciju projcirati s vlastitog računala, onda koristite koji kod format je vama najpraktičniji.

Ako vam se ovo čini kao previše posla, možete angažirati profesionalnog dizajnera ili virtualnog asistenta sa dobrim poznavanjem dizajna da za vas izradi prezentaciju, ili da kreira jedinstveni predložak prezentacije koji ćete ispuniti vlastitim sadržajem.

2. Web stranica

Na događaju ćete upoznati mnogo ljudi i nećete imati vremena svakome od njih ispričati detaljnu priču o tome čime se bavite, kako izgleda vaš proces i koliko košta – niti biste tome trebali težiti.

Konferencije i edukacije nisu mjesto za intenzivnu prodaju. Tu ste da prenesete znanje, družite se i prepoznate zanimljive ljude koji bi mogli biti zainteresirani za vaše druge usluge. Umjesto da usmjeravate razgovor na vlastite proizvode i usluge, izrazite interes za to što drugi rade. Na taj način možete procijeniti jesu li dobri potencijalni klijenti.

Nakon što identificirate osobe koje su potencijalno zainteresirane za vaš rad, možete im preporučiti da posjete vašu web stranicu gdje mogu pronaći više informacija o vašim uslugama i napraviti sljedeći korak, kao što je:

  • Rezervirati termin edukacije ili savjetovanja
  • Poslati upit za usluge
  • Kupiti proizvod
  • Preuzeti besplatni resurs
  • Prijaviti se na newsletter

Što ako još nemate web stranicu?

Ako nemate vremena za izradu opsežne web stranice prije idućeg događaja, postoje i alternative za hitne slučajeve:

  1. Napravite privremenu “landing page” stranicu.
  2. Napravite PDF brošuru i postavite je za javno preuzimanje na servis za dijeljenje datoteka.
  3. Temeljito popunite svoj LinkedIn (ili neki drugi društveni profil) s uslugama (tamo možete staviti i spomenutu PDF brošuru).

Opcija 1: Privremena web stranica

Landing page ili odredišna stranica je naziv za prvu stranicu koju vaš posjetitelj vidi kada slijedi poveznicu na drugoj web stranici ili oglas.

  1. Odredišna stranica trebala bi imati jedan glavni cilj – na primjer, primiti upit ili dobiti rezervaciju termin savjetovanja.
  2. Pružite dovoljno relevantnih informacija kako bi potencijalni klijenti donijeti informiranu odluku odgovara li im vaša ponuda. Svakako odgovorite na najčešća pitanja vaših potencijalnih klijenata.
  3. Ne ometajte posjetitelje pop-up prozorima, modulima društvenih mreža i slično.

Ovakve brzinske stranice mogu se napraviti koristeći razne alate. Moj omiljeni alat za ovako nešto je WordPress.com, ali postoje i specijalizirani landing page alati kao što su Carrd ili HubSpot, a i Canva je nedavno uvela ovu mogućnost.

Primjer Canva predloška za web stranice

Samo jedan od brojnih Canva predložaka za web stranicu

Opcija 2: PDF brošura

Ako vas ideja samostalne izrade web stranice plaši, dobra stara brošura će poslužiti!

Možete koristiti bilo koji napredni uređivač teksta (Word, Pages, Google Docs), iako ja za ovu namjenu radije preporučam alate za izradu prezentacije jer je u njima lakše baratati slikama (PowerPoint, Google Slides, Keynote ili Canva).

Brošura bi trebala sadržavati osnovne informacije o tvrtki i najimpresivnije reference, usluge sa detaljnijim opisima (jedna usluga po stranici) i ako je moguće, pokoju studiju slučaja ili portfolio prijašnjih radova.

Primjer brošure

Datoteku izvezite u PDF format i prenesite je na Dropbox ili Google Drive. Zatim možete upotrijebiti skraćivač web adresa, kao što je bit.ly, da biste generirali kratku poveznicu.

Za primjer sadržaja jedne takve brošure pogledajte moju staru brošuru na engleskom jeziku iz 2016. Naravno, vaš će dizajn vjerojatno biti jednostavniji, nemojte da vas to obeshrabri.

Ako koristite LinkedIn, možete ovaj dokument prenijeti izravno na vaš profil.

Opcija 3: Profil društvenih mreža

U poslovnim krugovima najčešće se koristi LinkedIn, a ova je platforma uvela stranice usluga (service page). U nedostatku web stranice i ovo može poslužiti za prvu ruku, no ovakva je stranica dostupna samo registriranim članovima LinkedIna.

Stručnjaci u kreativnim branšama mogu kreirati profile na nekoj od brojnih specijaliziranih portfolio platformi, kao što je na primjer Behance. No iako se ovi profili prikazuju javno, kontaktirati vas mogu samo registrirani korisnici (osim ako javno obznanite svoj email ili broj telefona).

Ako se odlučite za ovu opciju, slikovna oprema također je bitan element. Prikupite fotografije ili ilustracije koje prikazuju vaše usluge u najboljem svjetlu i obogatite njima svoj profil.

Dugoročno je ipak poželjno kreirati web stranicu sa svim informacijama koje će zainteresirati i informirati potencijalne klijente.

3. Posjetnica

Ljudi koji se pretežno bave digitalnim marketingom već čitavo desetljeće tvrde da su posjetnice stvar prošlosti – dovoljno je imati svoj “digitalni dom” na internetu i društvenim mrežama... U 100% digitalnom svijetu to funkcionira, ali kada izađete u fizički svijet, ipak nije baš tako jednostavno.

Bila sam više puta na događajima za umrežavanje gdje polovica sudionika nije imala posjetnice. To me iznenadilo, jer ih ja uzimam zdravo za gotovo i većina mojih klijenata ih aktivno koristi.

“Što će mi posjetnica kad mogu samo upisati moje ime u tražilicu i pronaći moju web stranicu i LinkedIn profil?”

Na događajima gdje se okuplja veliki broj ljudi, kao što su konferencije i meetupi, vrlo je optimistično pretpostavljati da će netko isprve upamtiti baš naše ime, od brojnih drugih ljudi koje su upoznali toga dana. Posjetnice nam služe kao podsjetnici da nastavimo digitalni kontakt s ljudima koje smo upoznali uživo.

Ako održavamo edukaciju u vlastitoj organizaciji, tada polaznici već imaju naše kontakt podatke pa u tom slučaju posjetnice nisu potrebne (njima osobno, iako bi možda voljeli imati par komada da proslijede kolegama i prijateljima).

Primjer posjetnica

Jednostavne posjetnice možete izraditi kod kuće:

  1. Kupite deblji papir (200-300 grama, ovisno što vaš printer prihvaća).
  2. Otvorite novi tekst dokument (A4, portret, bez margina).
  3. Napravite tablicu s dva stupca s nevidljivim rubovima.
  4. Unesite svoje ime, radno mjesto, email adresu, telefon, URL web stranice i (ako je potrebno) fizičku adresu.
  5. Ispišite listove i izrežite na pravokutnike veličine otprilike 9 x 5 cm (jedan list A4 papira daje 12 posjetnica).

Profesionalno dizajnirane posjetnice ipak daju poseban dojam, pogotovo ako koriste zanimljive efekte kao što su teksturirani ili sjajni papiri, folio-tisak, rezanje u neuobičajen oblik, UV-lak i slično.

Ako vam je ideja tradicionalnih posjetnica odbojna, budite kreativni! Ja već dugi niz godina koristim razglednice i oznake za knjige s mojim crtežima umjesto posjetnica i ljudi prilično pozitivno reagiraju na to. (Više o ovim materijalima u točki 5.)

Oznaka za knjige - bookmark može se koristiti kao posjetnica

Oznaka za knjige može se koristiti kao posjetnica.

4. Odjeća

Modni stil je osobno pitanje i svatko od nas bira ono što nam je najugodnije. Neki se odijevaju opušteno, neki poslovno, neki otmjeno... Odjevne predmete koji nisu prikladni za ured nećemo baš nositi niti u ulozi edukatora: sportske hlače, prekratke suknje, veliki dekolte, majice bez rukava (za muškarce) ili kratki topići (za žene), mrežaste najlonke, “japanke” ili “borolete”...

Moj savjet za upečatljivi dojam je: odjenite komad u vašoj brand boji.

Na primjer:

  • Crvene cipele
  • Tirkizni pojas
  • Ljubičasta bluza
  • Žuta kravata
  • Ogrlica od zelenog stakla
  • Zelena marama

Ne mora biti potpuno ista nijansa kao vaša glavna brand boja, ali poželjno je da bude dovoljno slična kako većina ljudi ne bi primijetila razliku. (Ja ću primijetiti, ali ne brinite – neću nikome reći.)

Nela Dunato: obucite se u svoju brend boju

Možete li pogoditi koja je moja brand boja?

Na jednoj WordCamp konferenciji predavala je mlada žena čija je boja za naglašavanje na prezentaciji bila ružičasta, a imala je i ružičaste cipele. Svi smo primijetili taj detalj. (Da, čak i muškarci.)

Ako želite da vas publika i organizatori događaja percipiraju kao osobu koja brine o detaljima, pronađite svoj zaštitni znak. Možete ga nositi na sve događaje, kao što marketinški stručnjak Seth Godin nosi svoje žute naočale. Bolje je biti poznat kao “onaj tip s žutom kravatom” ili “ona žena s tirkiznim cipelama” nego biti zaboravljen.

5. Pokloni

Pokloni su potpuno opcionalni! Ako već imate previše posla oko drugih stvari, možete o ovome razmisliti za sljedeći put.

Razlog zašto spominjem poklone je taj da su sve do sada spomenute stvari prilično uobičajene kod iskusnih edukatora. Ako se želite dodatno istaknuti, morat ćete smisliti nešto neuobičajeno. Postoji li nešto što oduševljava ljude više od darova?

Darovi ne moraju biti skupi. Mogu istovremeno biti i promotivni materijali, ali ne smiju biti samo promotivni. Letci i brošure nisu pokloni. Poklonite ljudima nešto što će htjeti zadržati. Na poželjnost poklona utječe atraktivan dizajn i ilustracija, ili pak korisna ili duhovita poruka.

Evo nekih primjera koje sam do sada viđala po događanjima:

  • Bedževi
  • Oznake za knjige
  • Razglednice s inspirativnim citatima
  • Edukativni podsjetnici (“šalabahteri”)
  • Naljepnice
  • Magneti
  • Slatkiši
  • Lepeze
  • Privjesci za ključeve

Kolekcija razglednica

Kolekcija razglednica koje sam ponijela na jednu konferenciju

Kod odabira tipa i količine poklona poželjno je voditi računa o utjecaju na okoliš. Ako poklon nema dovoljnu uporabnu ili dekorativnu vrijednost, možda će odmah završiti u smeću. U tom slučaju bolje ga je niti ne kupovati, ili barem osigurati da se lako reciklira.

Kako dizajnirati ljepše edukativne i promotivne materijale?

Učenje dizajna je dugotrajan proces, no postoje neke česte greške koje je vrlo lako ispraviti i osnovna pravila koja je lako naučiti. Ako želite poboljšati svoje vještine dizajna, uskoro vas očekuje interaktivna online radionica na ovu temu!

Ako želite dobiti email obavijest kad na Eduzi postane dostupna edukacija “Dizajn klinika”, upišite se u Eduza newsletter.


Nela Dunato je dizajnerica vizualnih komunikacija iz Rijeke. Ima bogato iskustvo iz područja dizajna vizualnih identiteta za konzultantske tvrtke, udruge i edukativne ustanove. Autorica je priručnika o brendiranju za pružatelje usluga i kreativce “The Human Centered Brand”. Više informacija o njenim edukacijama te uslugama dizajna pogledajte na stranici obrta Nela Dunato Art & Design.

Steknite nove vještine:

Brand strategija za pružatelje usluga

Nela Dunato
Nela Dunato
Dobra vila dizajna ✨ Stručnjakinja za branding malih tvrtki
Nela se dizajnom profesionalno bavi od 2005. godine, a 2013. pokrenula je vlastiti studio Nela Dunato Art & Design. Ima bogato iskustvo iz područja dizajna vizualnih identiteta za konzultantske tvrtke, udruge i edukativne ustanove. Autorica je priručnika o brendiranju za pružatelje usluga i kreativce “The Human Centered Brand”.
5,0

Želite napredovati u karijeri i poslovanju?

Eduza je platforma na kojoj profesionalci željni novih znanja i vještina mogu pronaći 100% praktične i kvalitetne edukacije od vrsnih hrvatskih stručnjaka. Pogledajte ponudu edukacija i registrirajte se BESPLATNO.