Eduza blog / 31.03.2023.

Moj prvi online webinar

Striktno gledano, iza mene su već dva održana webinara, a za koji dan bit će i treći i četvrti, možda čak i peti dok ćete vi ovo čitati. No, trebalo je da iskustvo onog prvog odstoji i sazre za ovaj tekst.

Puno je toga za prenijeti svima vama koji možda prolazite kroz iste osjećaje koje sam prolazila ja:

  • prvo kroz odgađanje održavanja prvog webinara,
  • a potom i kroz iščekivanje istog kad je bilo sigurno da će se održati – jer, prijavili su se polaznici na njega.

Štoviše, platili su određeni iznos novca za sudjelovanje na njemu. Ajme, kakva obveza i odgovornost je za mene u tom trenutku nastala!

To je bio trenutak u kojem se izgubila opcija za korak unatrag i jedino što mi je tada preostalo bilo je ići naprijed, pa kako bude.

A bilo je odlično! Kako meni, tako i polaznicima - ako je suditi po njihovim reakcijama na kraju webinara i recenzijama koje su ostavili.

Učili su polaznici webinara taj dan, ali učila sam i ja.

Ako i vi želite početi s održavanjem webinara, ali imate strah od toga i stalno odgađate, znajte da je to normalno, da niste usamljeni u tome i upravo zbog vas pišem ovaj tekst.

Webinar je projekt

Da stvar bude zanimljivija, webinar je bio na temu upravljanja projektima, a organizacija i održavanje webinara je ništa drugo do projekt – i to ne posebno velik i zahtjevan.

Iako sam tijekom proteklih 20-ak godina rada provela mnogobrojne projekte (i to mnogo kompleksnije nego li je ovaj webinar), oko ovog konkretno projekta imala sam tremu.

Bilo je to zato što sam po prvi put držala neko predavanje, odnosno edukaciju u online okruženju. Tu sad već dolazimo do drugog područja kojim se bavim, a to je upravljanje promjenama.

Korak u nepoznato i emocije

Korak u nepoznato

Iako sam imala baš sva tehnička znanja koja su mi bila potrebna, ono što nisam imala do tog prvog webinara bilo je iskustvo održavanja edukacije u online formatu.

Sve što nam je novo i nepoznato, ma koliko mi bili otporni na promjene i skloni istima, kao što ja načelno jesam, takve situacije u nama prirodno izazivaju otpor. A otpor, pak, prirodno teži prema traženju razloga za zašto NE nešto, umjesto zašto DA nešto.

Svjesna sam da je održavanje edukacija u online okruženju ispravan i u današnje vrijeme normalan i učestali put. No za mene je ovo bio novi put i kao takav se činio većim i težim nego što uistinu jest.

Na početku sam spomenula da su iza mene već najmanje dva webinara u trenutku dok ovo čitate. I znate što ću vam reći u vezi toga? Danas, nešto više od mjesec dana nakon prvog održanog webinara, ja uživam u održavanju online edukacija i veselim se svakom novom webinaru koji slijedi.

Tako je to s promjenama. Kad se suočimo sa strahom od nepoznatog i premostimo neminovnu fazu otpora, tada polako prelazimo u fazu eksperimentiranja s novom stvarnošću i postepenog prihvaćanja iste pa čak i uživanja u njoj.

Stoga, ako imate i najmanji strah, tremu ili nelagodu neke vrste oko online edukacija i zbog toga stalno odgađate održavanje istih, vrijedi ponoviti: budite sigurni da ćete i vi doći do toga da uživate u online edukacijama.

Naravno, prije toga nam je potrebno to (prvo, drugo, treće) iskustvo da se počnemo osjećati ugodnije u toj "novoj" koži.

Sad kad smo malo rasvijetlili emocije koje ovo iskustvo budi u nama, možemo se usmjeriti na tehnički aspekt planiranja, organizacije i održavanja prvog webinara. Iskoristite ovo kako biste preskočili moje greške u koracima i kako biste mogli korigirati svoje planirane edukacije. Pogotovo ako krećete iz ranijih iskustava i sličnih pretpostavki kao ja.

Vremensko trajanje webinara

Ja sam inicijalno imala sasvim drugi naum oko toga kako ću organizirati edukacije koje nudim. Krenula sam u cijeli pothvat samostalno sredinom 2022. godine. Uložila sam i vremena i truda i nešto novaca ne bih li to postavila na noge.

No, pokazalo se da ću to samostalno vrlo teško iznijeti. Čak i kad bi mi sve to dugoročno pošlo za rukom, ulog bi bio prevelik.

Koji mjesec poslije saznala sam za ovu platformu Eduza. Moja brzinska procjena cijele priče tada pokazala je da je to potencijalno moj put za dalje po pitanju edukacija (danas znam da jest!). Postala sam njihovim Premium članom i ponudila svoje edukacije tržištu.

Moj prvi webinar izvorno je trebao trajati 6-8 sati u jednom danu, jer sam navikla da ljudi mogu dobro podnijeti i konzumirati cjelodnevni seminar. To se pokazalo ključnom pogrešnom pretpostavkom.

Osmosatni webinar - briljantna ideja

Eduza platforma, kao pravi partner svojim premium članovima, potaknula me da propitam duljinu trajanja webinara. Učinila sam upravo to i pokazalo se da su me odlično usmjerili.

Rezultat je bio da sam kreirala novi format iste edukacije u trajanju od 3 do 3,5 sata. Čini mi se da je to neki maksimum do kojeg se koncentracija polaznika može rastegnuti u istom danu, kada su u pitanju online edukacije.

Sadržaj webinara

Iako je postojalo više opcija kako organizirati sadržaj webinara, ja sam, kao što ste mogli shvatiti, krenula skraćivati ukupni sadržaj za tu edukaciju i prilagođavati ga postavljenom vremenskom okviru.

No, na kraju dana, zaista je na svakom edukatoru ponaosob da samostalno procijeni i testira količinu sadržaja u nekom prihvatljivom vremenskom okviru za takvu vrstu edukacija.

Moje početno iskustvo pokazalo je da sam za temu Projektni menadžment za početnike vrlo dobro pogodila sadržaj i trajanje webinara. Za tu početnu razinu polaznicima sam prenijela dovoljno informacija koje mogu odmah primjenjivati u praksi, a pritom ih nisam opteretila.

Vrijednost za polaznike

Što je jedna od ključnih stvari vezanih za projekte i njihovo upravljanje?

Vrijednost.

Vrijednost koja se projektom dostavlja kupcu, odnosno krajnjem korisniku.

Može projekt biti unutar rokova, budžeta i drugih ograničenja, ali ako na kraju priče nije isporučio vrijednost, neće se smatrati uspješnim projektom.

Sjetite se ovoga kada ćete planirati i kreirati sadržaj vaših edukacija. Zapitajte se:

  • Dostavljam li vrijednost mojim polaznicima, i ako da - koju točno?
  • Rješava li moja edukacija neki njihov problem?
  • Zadovoljavam li neku njihovu potrebu?
  • Primaju li znanja koja će im koristiti u poslu i/ili životu?

Vodite se ovime prilikom planiranja i kreiranja sadržaja vašeg webinara i sigurno ćete producirati kvalitetniju edukaciju.

Oprema potrebna za webinar

Apsolvirali smo sadržaj i vremenski okvir webinara. Spremni smo pozabaviti se materijalnim resursima te drugim tehnološkim i tehničkim detaljima bitnima za njegovo uspješno održavanje.

Višnja Željeznjak je za mnoge od nas već odradila fantastičan posao kroz:

  1. Blog post: Vaš prvi webinar: 14 točaka popisa za provjeru za početnike
  2. Eduza show emisiju br. 48 Kako snimiti prvi webinar: hardver, softver, oprema.

Meni osobno je oboje bilo od velike pomoći u suzbijanju treme i nabavljanju onoga što mi je potrebno.

Djevica sam po horoskopu (znam, znam, i meni je ponekad teško sa mnom 😊) pa je bilo nemoguće ne informirati se o tim stvarima i kroz druge izvore.

No, nakon sati i sati čitanja o kamerama, slušalicama i drugim stvarima koje se nužno vezuju uz webinare - odgovorno tvrdim da su ova dva izvora sve što vam je potrebno za uspješnu tehničku pripremu za održavanje (prvog) webinara.

(Op.ur.) Awwww hvala ti, Ana-Marija 💜

Podijelit ću s vama informacije o opremi za koju sam se ja osobno odlučila.

Imam laptop novije generacije koji ima ugrađenu kvalitetnu kameru i vrlo solidan mikrofon. No ipak sam se odlučila na kupnju vanjske kamere, vanjskih slušalica i mikrofona. Zašto? Jer znam da će me edukacije pratiti na duže staze pa sam odlučila odmah investirati u to.

Kamera

Po pitanju kamere, izbor je pao na Logitech StreamCam i pokazala mi se odličnom. Koštala je cca 120 eura i apsolutno daje vrijednost za novac.

Nije najjeftinija, nije najskuplja, ali ima čistu sliku i apsolutno je prikladna za webinare. Pritom je sitna i jednostavno se montira na monitor ili ekran od laptopa.

Slušalice i mikrofon

Svjesna važnosti kvalitete zvuka kod webinara, željela sam biti sigurna da u tom smislu moji webinari ne podbace.

Slušalice i mikrofon sam najduže istraživala.

No, istovremeno, nisam htjela odmah kupiti najskuplje (što ionako nikada ne garantira i najveću kvalitetu).

Ujedno, nisam htjela izgledati kao princeza Leia iz Ratova zvijezda s nekim ogromnim slušalicama na glavi. 😁

Princess Leia).png

I tako sam se, na kraju, odlučila na kupnju Logitech headset-a H650e. Koštao je cca 70 eura.

I nisam požalila. Slušalice su ugodne za uši, mekanih jastučića i nimalo opterećujuće za glavu tijekom 3,5 sata webinara.

Mikrofon je pomičan, može se postaviti da bude i s lijeve i s desne strane te omogućuje čist i kvalitetan zvuk.

Ujedno, ovaj headset odlično neutralizira ostale moguće zvukove iz okruženja tako da nema bojazni ako netko od susjeda baš za vrijeme trajanja webinara počne bušiti zidove i sl. Naravno da sam imala te bojazni, jer, ne biste vjerovali, moji susjedi stalno nešto buše – pa se i u tom smislu ovaj headset pokazao odličnim izborom.

Kad susjed buši zid? Kad ja držim webinar - Ana-Marija Marić

Iako sam bila spremna na mogućnost da mi ovo budu tek početna i privremena rješenja, čini mi se da će postati dugoročna jer apsolutno predstavljaju vrijednost za novac i potpuno zadovoljavaju sve moje želje i potrebe za kvalitetnim održavanjem webinara.

Internetska veza i osvjetljenje

S obzirom na to da Višnja u gornje spomenutim izvorima govori o još dosta tehnološko-tehničkih detalja, neću ulaziti dalje u dubinu u tom smislu. No spomenut ću još da je jako važno osigurati stabilnu internetsku vezu i dobro osvjetljenje.

U mom slučaju, prostor odakle emitiram webinare dosta je udaljen od rutera - čak dvije prostorije dalje. Imala sam bojazan što ako se dogodi da mi pukne veza jer ponekad uistinu zna biti nestabilna.

Ono kad ti krepa internet 5 minuta prije početka webinara - Ana-Marija Marić

Tu je nastupilo planiranje rizika iz upravljanja projektima pa sam se pripremila i za slučaj takvih situacija.

Ideja u pozadini jest dosjetiti se svih onih situacija koje nam se mogu dogoditi tijekom trajanja webinara (npr. pucanje internetske veze, ne radi mikrofon, ne čuje se zvuk itd.). Nakon toga treba promisliti/osmisliti moguća brza rješenja u takvim situacijama.

Ako vas zanima kako se postaviti u odnosu na moguće rizike, priključite mi se na jednoj od edukacija u vezi upravljanja projektima 😉.

Što se tiče osvjetljenja, tu još nemam konkretno i trajnije rješenje. Imam tek jedan jeftini ring light, koji je kupljen davno ranije iz puke znatiželje u jednom supermarketu. On mi, za sada, služi kao rezerva u slučaju da u popodnevnim satima osvjetljenje nije dovoljno dobro.

To je još jedini komad opreme u koji ću konkretnije uložiti u budućnosti.

Komunikacija s potencijalnim polaznicima

Kad smo sve isplanirali i riješili, ono što nam ostaje jest zakazati termin prvog webinara i ponuditi ga potencijalnoj publici.

Kao što sam na početku pojasnila, ja sam svoj put za dalje u tom smislu pronašla na Eduza platformi. U tom dijelu sve funkcionira odlično, a ja ništa ne brinem.

Postavim sama sve svoje edukacije u njihov obrazac, Eduza ih objavi i promovira putem svojih kanala komunikacije i promocije, a ja čekam prijave na svoje webinare. Nije li to divno?! 💜

U ovom dijelu dolazimo do još jedne, vrlo važne stvari u upravljanju projektima, a to je komunikacija s interesnim stranama. U ovom slučaju, s potencijalnim, zainteresiranim polaznicima naših edukacija.

S obzirom na to da je edukacija projekt u kojem mi edukatori predstavljamo skoro sve uloge (pa tako i ulogu projektnog menadžera), onda je komunikacija s našim polaznicima naša odgovornost i ujedno vještina koju stalno trebamo vježbati.

I tu ima svega:

  • Prijave na koje kad odgovorite, nema povratnog odgovora
  • Povremene promjene termina
  • Otkazivanje sudjelovanja u zadnji čas
  • Neplaćanje kotizacije za webinar
  • Prešutno otkazivanje (tzv. ghostanje edukatora) itd.

To je nešto što u startu može biti pomalo frustrirajuće, posebno ako ste vi sami vrlo organizirana i profesionalna osoba. S druge strane, to predstavlja sastavni dio učenja životu jednog edukatora i, rekla bih, da to točno tako i treba prihvatiti!

Kad prihvatim realnost organiziranja webinara - Ana-Marija Marić

Nešto sam načula (😉) da bi se te stvari mogle ubuduće podosta automatizirati na Eduza platformi. Zato, ako se priključite našoj svakodnevno rastućoj zajednici edukatora, onda ćete sigurno uživati u tim koristima kada postanu dostupne.

Održavanje webinara

Konačno smo stigli do dana održavanja prvog webinara - tog trenutka u kojem nas adrenalin preplavljuje, kao i mnoštvo pitanja, da ne kažem briga:

  • Hoće li sve dobro proći?
  • Hoćemo li prenijeti sve što smo htjeli?
  • Hoće li polaznici biti zadovoljni?
  • Hoće li na kraju misliti da je webinar bio vrijedan njihovog novca?!
  • Itd. itd. itd.

Pitanja ima mnogo, ali zapravo se sve svodi na to da se pripremimo maksimalno dobro koliko možemo i nadamo se najboljem.

Znate onu – planiraj za najgore, nadaj se najboljem!?

E to vam je upravo to. I to je jedino što uistinu možemo učiniti.

Kako je prošlo kod mene?

Ja, primjerice, nisam spavala veći dio noći pred moj prvi webinar. Stalno sam u glavi prolazila kroz moguće scenarije i rizike. Silno mi je bilo stalo da sve prođe tehnički u redu, da korisnici dobiju vrijednost za novac, da budu zadovoljni i da budu spremni ostaviti recenziju poslije webinara.

Mozak: Nisi stavila laptop na punjač! - Ana-Marija Marić

Bilo mi je čak pomalo neugodno pitati ih bi li bili voljni to učiniti, ali jesam. Pitala sam, jer njihove recenzije daju meni povratnu informaciju, a ujedno i svim drugim potencijalnim polaznicima mojih webinara.

No, prije tog pitanja, odnosno zamolbe za ostavljanjem recenzije, pitala sam ih ono što sam već ranije spomenula – smatraju li da su primili vrijednost kroz održani webinar. Jer ako nisu, nema smisla pitati za recenzije prije nego adresiram i potrudim se otkloniti njihove eventualne nedoumice, brige, sumnje, probleme.

Srećom, povratne informacije su bile pozitivne. Ali, čak i da nisu bile, nije kraj svijeta; to nam je sigurna prilika za naučiti ili popraviti nešto i za postati bolji u educiranju!

Prvo iskustvo osnažuje

I evo nas polako, ali sigurno na kraju. Potrudila sam se prenijeti vam svoje iskustvo održavanja prvog webinara.

Kao što ste mogli vidjeti, nitko nije imun na strah od nepoznatog, čak ni osobe poput mene koje upravljanje projektima i promjenama drže u malom prstu.

To je tako. Jednako kao što je i isplivati na drugu stranu nešto što ćete i svi vi uspješno učiniti – ako ne iz prvog pokušaja, onda sigurno iz nekog sljedećeg.

Jedna izreka kaže, na vrijeme ne možemo utjecati, ali se za njega možemo pripremiti.

Tako vam je i s projektima, a time i s održavanjem (prvog) webinara. Pripremite se najbolje što možete i dopustite prvom iskustvu da vas osnaži te da na kraju zavolite održavanje webinara kao što sam zavoljela ja.

Veselim se vašim webinarima! 😉

P.S. Imala sam jednu poznatu i dragu mi osobu prisutnu na mom prvom webinaru. Možda mi ne bi mogla mnogo pomoći u slučaju nekih tehničkih poteškoća da je do njih došlo (za to sam se ipak najviše pripremila kroz promišljanje rizika), ali je meni svakako bilo lakše znajući da je prisutan i netko meni poznat. Svi ponekad trebamo poznato lice i podršku! Stoga, ako ste u mogućnosti, pozovite si nekog poznatog na prvi webinar; sigurna sam da ćete se tako osjećati snažnije i sigurnije.

Steknite nove vještine:

Projektni menadžment u praksi

Ana-Marija Marić
Ana-Marija Marić
univ. spec. oec., CCMP, PMP; Menadžment konzultant
Ana-Marija posjeduje široku stručnu naobrazbu i 20-godišnje profesionalno iskustvo u području menadžmenta, stečeno u različitim sektorima, industrijama i projektima. Prvi je i jedini industrijski certificirani stručnjak za upravljanje promjenama (CCMP) u Hrvatskoj i regiji te je ujedno i certificirani stručnjak za upravljanje projektima (PMP), NLP leadership i coaching te dijagnostiku, promjenu i upravljanje organizacijskom kulturom. Pronađite Ana-Mariju na njenom webu https://www.amm-consulting.hr/
4,9

Želite napredovati u karijeri i poslovanju?

Eduza je platforma na kojoj profesionalci željni novih znanja i vještina mogu pronaći 100% praktične i kvalitetne edukacije od vrsnih hrvatskih stručnjaka. Pogledajte ponudu edukacija i registrirajte se BESPLATNO.