Višnja Željeznjak

Višnja Željeznjak

25.07.2023.

Radite novu edukaciju? Nikad ne započinjite s ovim sadržajem

Mnogi edukatori imaju poriv da započinju edukaciju s predugačkim predavanjem na sljedeću temu:

"ZAŠTO je važna tema koju podučavam?"

Ja takav sadržaj zovem "ZAŠTO" sadržaj.

Iz većine edukacija možete ga izbaciti jer polaznici kojima predajete već znaju zašto i već su svjesni problema, inače ne bi bili prisutni na vašoj edukaciji!

Kad edukaciju započinjete s dugačkim izlaganjima koja nikome ne trebaju, rezultat je da ćete ostaviti krivi prvi dojam u prvih 15 minuta edukacije. Tih prvih 15 minuta radije iskoristite za postavljanje očekivanja, tempa, tona o sebi i edukaciji.

"ZAŠTO" sadržaj primijetila sam pregledavajući sadržajne cjeline edukacija na Eduzi, na drugim edukacijskim webovima, a i na Eduzinoj prvoj radionici “Postanite edukator” koju vodim, a koju sam dizajnirala da rano uoči ovakve nedostatke i izbaci ih van.

Ovaj članak baš je potaknut radionicom: odlučila sam ovu lekciju objaviti javno i besplatno da svi edukatori čuju, nauče i primijene.


SPONZORI:

Primajte sve natječaje javne nabave za vašu djelatnost putem emaila

Tisuće javnih nadmetanja iz Hrvatske, BiH i svih zemalja regije. Registrirajte se za besplatni probni period od 14 dana: www.briefing-nadmetanja.hr

Adverbilla vam pomaže zaposliti idealne kandidate:

koji znaju raditi, koje ne morate trenirati, i koje klasični portali za zapošljavanje ne dosežu. Javite se Adverbilli i zaposlite osobu za 2 tjedna: www.adverbilla.com


Poanta, sažetak i kompletan spoiler ovog članka

Sadržaj koji objašnjava ZAŠTO je važna tema koju podučavate ima svoje mjesto i važan je.

Međutim, nije mu mjesto u edukaciji, već nego drugdje.

Izbacite "ZAŠTO" sadržaj iz edukacije i pretvorite ga u članak, video ili neki drugi format koji ćete koristiti za marketinške svrhe. Na početku online edukacije, kada su polaznici gladni praktičnih znanja i konekcije s vama, želite što prije prijeći na konkretnu stvar, ne okolišati i brzo kreirati vrijednost za polaznika.

Evo, sve sam vam rekla i spoilala. Vi napredniji možete prestati čitati, ići provjeriti početak svoje edukacije i implementirati gornji savjet - jer sve znate na što mislim.

Vi koji ipak trebate detaljnije instrukcije, čitajte dalje.

Pogledajte video

Poslušajte audio podcast

Ova epizoda dostupna je i kao audio podcast u svim aplikacijama gdje i inače dobivate podcaste:

Što je to “ZAŠTO” sadržaj i gdje tu leži problem

"ZAŠTO" sadržaj u marketinškom je jeziku tzv. Top of the Funnel (TOFU, vrh lijevka) sadržaj. To je onaj sadržaj s kojim stvaramo svijest o problemu koji rješavamo. Snimila sam dva videa gdje možete naučiti više: video o marketinškom lijevku i ljestvici svjesnosti kupca o problemu.

Justin Welsh je neki dan napisao da bismo 50% cijele svoje produkcije sadržaja na društvenim mrežama trebali posvetiti ZAŠTO sadržaju.

Problem je u tome da gotovo nitko od nas stručnjaka - mikro poduzetnika koji stvaramo sadržaj nema resursa za produkciju sadržaja za cijeli lijevak.

Zato jer moramo što prije povratiti investiciju iz sadržaja, događa se da često pišemo sadržaj za Bottom of the Funnel (BOFU, dno lijevka) (to su studije slučaja, servisne informacije o tome kako kupiti od nas i slično). Tako takav promotivan i previše prodajan sadržaj, koji ne bi smio zauzimati više od 10% naše produkcije, postane dominantan sadržaj na društvenim mrežama.

I onda dolazimo do fenomena o kojem danas pričam: nedovoljno se bavimo "ZAŠTO" sadržajem tamo gdje bismo se trebali (blog postovi, social postovi), ali čim krenemo raditi edukaciju, uvalimo ZAŠTO sadržaj na početak edukacije, baš tamo gdje nikako ne bismo smjeli :)

Imam nekoliko hipoteza zašto nam se to događa kad kreiramo novu edukaciju:

  • Iz nekog razloga baš tada imamo potrebu biti sveobuhvatni po pitanju teme koju podučavamo, pa počinjemo “od stoljeća sedmog”.
  • “Slijep vodi slijepog”, to jest gledamo što drugi rade, pa i mi radimo tako.
  • Na nas utječu ogromne količine webinara namijenjene početnicima, gdje je uobičajeno započeti sa "ZAŠTO" sadržajem.
  • Pročitali smo puno previše knjiga koje sve počinju od “ZAŠTO” (knjiga je takav format koji baš to traži).

Ali pripazite:

Nije svaka edukacija webinar!

EDUKACIJA NIJE KNJIGA!

Naprotiv: ljudi pohađaju edukacije zato da preskoče čitanje knjiga, da steknu praktičnija znanja i da kreiraju neke artefakte koje sami nisu sposobni kreirati jer im treba da ih netko vodi.

Zato morate dobro razmisliti što vaši polaznici žele: slušati vaša predavanja, ili izaći s vaše edukacijed s nečim opipljivim u ruci.

Svaku edukaciju započnite jako i što prije isporučite konkretnu vrijednost

Svaki edukacijski format - bilo da je to knjiga, edukacija, tečaj, mentorstvo - ima zadaću da konkretnu vrijednost isporuči čim prije.

Evo primjera nekoliko knjiga koje isporučuju ogromnu vrijednost već na prvim stranicama:

  • Knjiga Learn Python the Hard Way izvrsna je po tome što preskače dugačke uvode o programskom jeziku i programiranju i tjera te da već na 12. stranici napišeš prvi, ali pravi Python kod. Gotovo nijedna knjiga za učenje programskog jezika za početnike u ono vrijeme nije to tako radila. Sve druge knjige su tradicionalno kretale od teorije: što su varijable, što su petlje... Od siline teorije koja se na studenta baca unaprijed student obično odustane.

  • Izvrsna knjiga The Workshop Survival Guide autora Roba Fitzpatricka zapravo je knjižuljak od 200 stranica u koju je upakirano toliko vrijednosti, da doslovno svaka stranica puca od korisnih informacija. To je jedna od onih knjiga gdje biste s flomasterom podcrtali gotovo svaku rečenicu. Autor isporučuje vrijednost već na stranici 9 i ne staje do kraja knjige.

Budite kao ovi edukatori i prijeđite na stvar što ranije jer nemate luksuz da trošite vrijeme na uvode.

Ideje što staviti u prvih 15 minuta

Prvih 15 minuta edukacije ključno je za cijelu edukaciju:

  • Želite stvoriti izvrstan prvi dojam: ako počnete mlako i dosadno i prebazično, polaznik će zaključiti da ćete tako i nastaviti i završiti. Takav će se polaznik mentalno isključiti i ostatak edukacije morat ćete se žešće potruditi da vratite nazad pažnju i njegovo povjerenje. Nemojte se iznenaditi ako primijetite polaznike da vam usred edukacije pričaju na telefon: to je djelomično i vaša odgovornost.

  • Poštovanje tuđeg vremena najviša je razina poštovanja. Barem je to tako u mom sustavu vrijednosti. U budućnosti će sve manje i manje smisla imati držati predavanja online jer će publika tražiti da predavanja pretočite u druge formate koje vaši polaznici mogu pogledati ili pročitati kad su sami sa sobom.

Istaknite se od svih ostalih i etablirajte se kao stručnjak: ako ne želite biti kao svi ostali, dizajnirat ćete edukaciju tako da odmah podučite publiku sadržaju koji svi drugi ili čuvaju za kraj, ili im treba predugo da prijeđu na stvar.

Polaznici žele provesti kvalitetnije vrijeme s vama uživo. U odnosu na strane tečajeve i edukacije, jedna od najvećih prednosti edukacija na domaćem jeziku od domaćih stručnjaka jest što vaši polaznici doista mogu stupiti u direktan kontakt s vama kao stručnjakom, pitati vas pitanja, povezati se s vama, i možda vas kasnije angažirati po cjenovno povoljnim uvjetima (kod stranih stručnjaka to je često teško jer mnogi od njih naplaćuju svoje satnice po iznimno visokim cijenama koje su malom hrvatskom poduzetniku nepristupačne). Zašto biste to ključno vrijeme tratili na predavanja koja nisu nužna?

Nećete se povezati s ljudima ako im držite jednostrana ex-catedra predavanja; bolje ćete se povezati ako simulirate diskusiju ili meetup na kavi ili pivi, gdje komunikacija teče u oba smjera.

U prvih 15 minuta trebate:

  • Prerezati duge sekvence predavanja s nečime, ako je moguće već nakon 5 ili 10 minuta predavanja.
  • Prerežite tako što ćete ugraditi barem jedan interaktivni format podučavanja, npr. diskusiju, pitanja i odgovore, kviz.
  • Vi koji ste iskusniji i napredniji u prvih 15 minuta ugradite jednostavnu vježbu za početnike, čisto da polaznicima postavite očekivanja da vaša edukacija nije za gledanje i slušanje, nego za konkretan rad i promjene.

Pogledajte naš video o prvih 15 minuta edukacije gdje je više riječi bilo o tome kako se vi kao edukator trebate držati na samom početku.

7 ideja gdje i kako dobro iskoristiti "ZAŠTO" sadržaj

"ZAŠTO" sadržaj je vrlo vrijedan - bez njega ne bismo imali ama baš nikakav kontekst o problemima i njihovim rješenjima.

Nemojte ga baciti, pogotovo ako ste ga već pripremili!

Samo ga izbacite s početka vaše edukacije!

ZAŠTO sadržaj prenamijenit ćete u MARKETINŠKI sadržaj s kojim punite vrh marketinškog lijevka.

Evo koje ćete sve marketinške discipline prakticirati kad iskoristite "ZAŠTO" sadržaj na pravi način:

  • BRANDING: gradit ćete svoj osobni ili korporativni brend.
  • GENERIRANJE POTRAŽNJE: stvarat ćete svijest o problemu koji rješavate tako što ćete publiku izlagati svojoj priči koju konstantno trebate pričati.
  • UMREŽAVANJE: stvarat ćete prilike za diskusije na društvenim mrežama o tome što radite i povezati se s ljudima kojima su zanimljive vaše teme i osebujan način na koji ih vi pričate.
  • SEO i CONTENT MARKETING: stvarat ćete sadržaj koji je dobar za SEO - bilo na Googleu, bilo na Youtubeu.

Evo vam 7 ideja, od jednostavnijih prema naprednijima, to jest od onog što vam je vjerojatno najlakše prema onome što vam je vjerojatno scary - pa si sami odlučite što sve želite iskoristiti.

Blog post za vaš web

Tko ne voli video, možda voli pisati - "ZAŠTO" sadržaj izvrstan je za vaš web.

Primjer: Eduza blog post na temu Zašto su poslovne edukacije izvrsna strategija za dolaženje do novih klijenata sadrži teoriju s kojom bih prije puno godina započela jednu radionicu poput moje nove “Postanite edukator”. Srećom, danas znam bolje, pa ta radionica nema ovakve čisto teoretske dijelove o tome ZAŠTO je važno postati edukator, koji su mogli biti blog post (i koji su postali blog post).

Zamišljam kako bi reagirali polaznici moje radionice da sam počela s lamentacijom o tome, valjda bi me čudno pogledali i mislili:

"čekaj, šta sam po to došla"

"to sam već pročitala na Eduzi"

"to nam je već rekla par puta na Eduza Showu"

Objave za društvene mreže

Vratimo se na Justina Welsha koji je rekao da 50% sadržaja na socialu mora biti TOFU sadržaj. No, nije rekao da svaki dan morate izmisliti originalnu misao koju još nitko nikad nije čuo (takve su rijetke).

Justin je prvi koji stalno dere jednu te istu kozu - jednu te istu misao objavljuje stalno i iznova, ali nikad na isti način, i stalno iz nekog novog kuta gledanja!

To se zapravo tako treba raditi: kao kreator sadržaja morate doći do momenta da ste možda sami sebi već dosadni. Tek tada se događaju prave stvari. Jedan post je kao nijedan: jednu te istu stvar recite na 50 različitih načina, iz 50 različitih kuta gledanja. Jedan post NIJE dovoljan!

Primjer: bacite oko na moj uspješan Linkedin post gdje sam pokazala što vidim na mom radnom stolu prije nego što krene online radionica.

Lajtmotiv tog posta jest “važno je dobro se pripremiti za održavanje online edukacije" o čemu ponekad pišem, ali nikad još nisam objavila baš ovaj post. Objavila sam kombinaciju slikovne objave i teksta u kojem sam pokazala kako se ja pripremam. Htjela sam prenijeti poruku da je priprema važna, a vlastitim primjerom kreiram potrebu kod ljudi da se žele bolje pripremiti za svoje edukacije i naučiti kako to učiniti.

Webinar na zahtjev (on-demand webinar)

Ako imate predavanje od 30 minuta ZAŠTO je nešto važno, snimite besplatni webinar za svoju publiku, omogućite publici pristup tom webinaru (sa ili bez registracije, kako želite) i omogućite im i da vas nakon webinara kontaktiraju s pitanjima.

Youtube video

Iz nekog nam je razloga teže snimiti video za Youtube nego webinar uživo, ali što je tu je: snimite duži video i objavite ga vlastitom Youtube kanalu.

Ako nemate Youtube kanal, ovo je razlog za pokrenuti ga: da predavanja koja su do sada tratila ljudima vrijeme mogu postati video sadržaji koje publika može pronaći na Youtubeu, drugoj najvećoj tražilici na svijetu.

Gostujući blog post

Zašto bajati teoriju vlastitoj publici koja to već zna, kad možete pomoći publici drugih autora kojima će vaša poruka biti prvi glas? Neki drugi poduzetnik nasušno treba kvalitetan i dobar sadržaj koji vi držite u ladici i bit će vam zahvalan da se javite i ponudite ga! Odvažite se i prebacite svoj "ZAŠTO" sadržaj u medij drugih ljudi i dođite do nove publike koja će vas percipirati kao stručnjaka.

Gostujući webinar uživo

Ovo je slično gostujućem blog postu, samo je ovo u video formatu i isporučujete ovo uživo.

Ponudite svoje predavanje vlasnicima online zajednica (Facebook grupe, Linkedin grupe, forumi...) i njihovoj publici koja doista možda NE ZNA ZAŠTO, a treba čuti i naučiti.

Gostovanje na nečijem podcastu

Ovo je valjda the scariest opcija za prosječnog hrvatskog poduzetnika, ali podcasti svih vrsta - snimljeni, uživo, video ili audio - u ogromnom su usponu u svijetu, u smislu: "we ain't seen nothing yet". Ako mislite da ima previše podcasta, promislite opet: na svijetu ima samo 5 milijuna podcasta i čak 600 milijuna blogova. Podcasti su danas tamo negdje gdje su blogovi bili ranih 2000-tih godina: 2006. godine je postojalo već 50 milijuna blogova. Hrvatska - podcastosfera? smijem li to tako reći? - sramežljivo prati svjetske trendove, ali imamo sve više i više podcasta u Hrvatskoj.

Neće vam biti preteško naći podcast domaćina koji u razgovornoj formi s vama želi svojoj publici prenijeti ZAŠTO je nešto važno. Ponudite sami sebe domaćinu s tim sadržajem, i naravno dogovorite da epizoda ima i konkretne odgovore ŠTO I KAKO, a ne samo zašto.

Dozvola za odvažnost za kraj

Problem s gornjim idejama jest da se većina vas koji ovo čitate a) nećete usuditi i b) nećete se sjetiti napraviti nešto po tom pitanju.

Imate zato sada moju dozvolu da odmah nakon čitanja ovog članka nađete jednog poslovnog partnera s web stranicom koja okuplja vašu ciljanu publiku i odmah mu ponudite svoj sadržaj. Do it.

Sviđa vam se ova epizoda?

Imamo još! Gledajte Eduza Show, tjedni video podcast uživo o poslovnim edukacijama, cjeloživotnom učenju i podučavanju. U goste dovodimo stručnjake s kojima razgovaramo o njihovim područjima stručnosti te znanjima i vještinama koja vam pomažu napredovati u karijeri i poslovanju.